Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Összevont média és hírközlési hatóság, közösen felügyelt közszolgálati média és távirati iroda valamint újrafogalmazott szabályok a sajtó munkájával kapcsolatban - nagyjából bejöttek a korábbi jóslatok és szivárogtatások a Fidesz új médiatörvény-koncepciójával kapcsolatban.
Három önálló indítvány formájában benyújtotta az
Országgyűlésnek Cser-Palkovics András és Rogán Antal a Fidesz javaslatát
az új médiatörvényről.
„A médiát és a hírközlést szabályozó egyes törvények módosításáról” – címen
nyújtották be az új médiatörvény tervezetét, amellyel egy időben két
másik önálló indítványt is az Országgyűlés elé terjesztettek a Fidesz
képviselői.
Az egyik magát az Alkotmányt módosítaná, a másikat
„a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól”-címen
nyújtották be.
Alkotmányos intézménnyé válna a közszolgálati média
A Fidesz tervei szerint alkotmányba foglalnák, hogy a közszolgálati
médiát egy az Országgyűlés által választott hatóság és egy független
tulajdonosi testület felügyelné, valamint „a közszolgálati
médiaszolgáltatás céljainak megvalósulása felett az állampolgárok egyes
törvényben meghatározott közösségei őrködnének”.
Az indoklásban úgy fogalmaznak, hogy az 1990 óta változatlan 61-es
paragrafus elavult fogalmakat használ, amelyek alkalmatlanok a modern
médiapiaci folyamatok szabályozására. A tervezet szerint a közszolgálati
média alkotmányos intézménnyé válna, amelynek felügyeletét a fenti
három pillérre helyeznék.
Az új javaslat értelmében csak a leginkább indokolt témákban őriznék meg
a kétharmados szabályozást.
A konvergens hatósági modell mellett döntöttek
Az új koncepció módosítaná a hírközléssel és médiával foglalkozó egyes
törvényeket. Eszerint a hírközlési törvényt úgy, hogy az abban újra
definiálnák a hatóságot és annak szerepét. Új neve Nemzeti Média- és
Hírközlési Hatóság lenne, amelynek önálló jogi személyiségű szerve a
médiatanács lenne, amelynek tagjait az Országgyűlés választaná.
A tervezet szerint a hatóságnak három önálló hatáskörrel rendelkező
szervei az elnök, a médiatanács és a Nemzeti Média- és Hírközlési
Hatóság Hivatala lennének.
Az elektronikus hírközlési szolgáltatóktól felügyeleti díjat szednének,
amelynek maximális összege a cégek hírközlési szolgáltatásaiból származó
előző évi nettó árbevételének 0,35 százaléka lenne, amelyet
negyedévente, a negyedév végéig kellene a hatóságnak befizetni.
A hatóság elnökét a miniszterelnök nevezné ki kilenc évre, és a
törvénytervezet szövege szerint annak lejárta után „korlátlan alkalommal
kinevezhető”, és jogosult két alelnök kinevezésére jogosult. Az
elnöknek miniszteri, az elnökhelyetteseknek államtitkári illetményre és
juttatásokra jogosult.
Az MTV közalapítvány alatt vonják össze a közmédiumokat
Az előterjesztés szerint a közmédiumok nonprofit részvénytársaságokká
alakulnának, de szervezetileg önállóak maradnának. A Magyar Televízió
Közalapítvány alakulna át Közszolgálati Közalapítvánnyá és a megszűnő
közalapítványok – a Magyar Rádió Közalapítvány, a Hungária Televízió
Közalapítvány és a Magyar Távirati Iroda Tulajdonosi Tanácsadó Testülete
feladatait és teljes vagyonáta Közszolgálati Közalapítvány veszi át, a
Magyar Televízió Közalapítvány feladatainak és vagyonának megtartása
mellett.
A közalapítványt kezelő kuratórium tagjait az Országgyűlés választaná
meg és annak tagja lenne a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Médiatanácsa által 9 évre delegált elnöke is, akinek feladata a
közgyűlési jogok gyakorlása a négy Zrt. tekintetében.
A közalapítványt a kuratórium elnöke önállóan képviselné és a
közalapítvány tevékenységéről évente kellene beszámolnaía az alapítónak,
azaz az Országgyűlésnek. A kuratórium elnökét az államtitkári illetmény
75 százalékának, a kuratórium tagját az államtitkári illetmény 50
százalékának megfelelő mértékű tiszteletdíj illeti meg.
Kódex a közszolgáknak
A fideszes képviselők által benyújtott törvényjavaslat szerint
valamennyi közszolgálati műsorszolgáltató, valamint az MTI-t irányító
vezérigazgató számára kötelezően betartandó Közszolgálati Kódex
tartalmaznáa a közszolgálati média és a nemzeti hírügynökség számára
előírt pontos feladatokat.
A törvényjavaslat szerint az első kódexet az Országgyűlés fogadja majd
el kétharmados többséggel, ezt követően a Közszolgálati Testület
feladata lesz az évenkénti módosítás, amely a kuratórium jóváhagyásával
lép hatályba.
A kódex szabályainak megtartását a testület ellenőrizné. A kódexben
rögzített szabályok kiegészítik, pontosítják a törvény
tartalomszabályozásra vonatkozó rendelkezéseit. A kódexben szerepelnek
az egyes közszolgálati műsorszolgáltatók részletesen meghatározott
közszolgálati kötelezettségei.
A 12 tagú Közszolgálati Testület tagjait a törvény mellékletében
meghatározott jelölő szervezetek delegálják három évre, de a tagok
többször is delegálhatók. Az elnököt a testület soraiból önmaga
választja. A testület döntéseit - ha e törvény másként nem rendelkezik -
egyszerű többséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata
dönt.
Társadalmi kontroll
A testületbe egy-egy tagot delegálhat a Magyar Tudományos Akadémia, a
Magyar Katolikus Egyház, a Magyarországi Református Egyház, a
Magyarországi Evangélikus Egyház, a Magyarországi Zsidó Hitközségek
Szövetsége, a Magyar Olimpiai Bizottság, az Országos Rektori
Konferencia, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Köztársaság
települési önkormányzatainak szövetségei, illetve szervezetei, a Magyar
Köztársaság által elismert nemzeti és etnikai kisebbségek országos
önkormányzati szervezetei, a Magyar Köztársasággal szomszédos államokban
bejegyzett magyar kulturális szervezetek, valamint a családok érdekeit
védő és képviselő, Magyarországon bejegyzett érdekvédelmi szervezetek.
A javaslat szerint nem akadálya a Közszolgálati Testület működésének, ha
valamelyik szervezet nem él a delegálási jogával.
A Közszolgálati Testület elnökét az államtitkári illetmény ötven
százalékának, tagjait az államtitkári illetmény negyven százalékának
megfelelő mértékű tiszteletdíj illeti meg. Az elnök és a tagok nem
kapnak költségtérítést.
A Közszolgálati Testület a társadalmi felügyeletet biztosítja a
közszolgálati médiaszolgáltatók és a nemzeti hírügynökség felett. A
Közszolgálati Testület a közszolgálatiság érvényesülését folyamatosan
figyelemmel kíséri, és szabályozott módon ellenőrzést gyakorol a Magyar
Rádió, a Magyar Televízió, a Duna Televízió és a Magyar Távirati Iroda
felett a kódexben foglaltak végrehajtása kapcsán.
A közszolgálati részvénytársaságok vezérigazgatói évente egyszer, év
végén beszámolót készítenek arról, hogy - saját értékelésük szerint - az
általuk vezetett műsorszolgáltató eleget tett-e a kódexben
megfogalmazott elvárásoknak.
A Közszolgálati Testület megvitatja a beszámolót, és annak elfogadásáról
egyszerű többséggel dönt. Ha a Közszolgálati Testület - a vezérigazgató
személyes, testületi meghallgatása után - nem fogadja el a beszámolót,
akkor mérlegelheti a vezérigazgató munkaviszonyának megszüntetéséről
szóló javaslat előterjesztését a kuratóriumnak.
Többé nem a ptk szabályozná a sajtóhelyreigazításokat
A pénteken benyújtott törvényjavaslat a sajtó alapvető jogait kívánja
meghatározni. Az előterjesztők a sajtószabadságról és a médiatartalmak
alapvető szabályairól szóló javaslat indoklásában úgy fogalmaznak, hogy
az új, a jogrendszerben korábban nem létezett „médiaalkotmány” közérdekű
feladatokat telepít a médiapiac szereplőire, amelyeket összefoglalóan
"a közönség jogaiként" határoz meg.
Eszerint "mindenkinek joga van arra, hogy megfelelően tájékoztassák a
helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, valamint a Magyar
Köztársaság polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel
bíró eseményekről".
A javaslatban szerepel a média tájékoztatási kötelezettsége, valamint a
kiegyensúlyozottság követelménye. A fideszes politikusok emellett
kitérnek az alkotmányos rend és az emberi jogok tiszteletben tartására
vonatkozó előírásokra, a gyűlöletkeltés tilalmára és az emberi méltóság
védelmére, valamint a gyermek- és ifjúságvédelmi szabályokra, illetve
bizonyos reklámkorlátozásokra.
A törvényjavaslat a polgári törvénykönyv helyett a sajtószabadságról
szóló törvényben kezelné a sajtó-helyreigazítások szabályozását,
amelynek új elnevezése válaszadási jog lenne.
Ennek értelmében az érintettek az általuk vitatott közleményhez fűzött
válaszuk megjelentetését a közzétételtől számított harminc napon belül
kérhetik írásban. A médiatartalom szolgáltatói a valótlan tények
állítását, híresztelését, vagy valós tények hamis színben való
feltüntetése miatt kért válasz közzétételét csak akkor tagadhatják
meg, ha a kérelemben előadottak valósága nyomban megcáfolható.
A javaslat indoklása szerint a becsületet, vagy emberi méltóságot sértő
médiatartalom miatt kért válasz közzétételét csak akkor lehet
megtagadni, ha a médiatartalom szolgáltatójának megítélése szerint a
közlemény nem sértett személyiségi jogokat.
Védelem az újságírónak akár a tulajdonossal, hirdetővel szemben
is
A javaslatba bekerült a médiát, illetve az újságírókat megillető egyes
jogosultságok is, mint például az információforrások titokban tartásának
joga, vagy az oknyomozó újságírás védelme, illetve a szerkesztői
szabadság is, ami az újságírók számára védelmet nyújt a média
tulajdonosaival valamint támogatóival szemben.
A törvényjavaslat hatálya valamennyi ma ismert médiumra kiterjed,
beleértve a nyomtatott és elektronikus sajtót, illetve az internetes
tartalmak egyes szabályozás alá vont részét.
(Forrás: Kreatív Online, MTI)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!