Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1. A világgazdaságban véget ért a recesszió,
megkezdődött a kilábalás. A javulás azonban nem egyenes vonalú, számos
szerkezeti probléma nem oldódott meg. E problémák - például a számos
országban felduzzadt államháztartási deficit és államadósság - részben
az eddigi válságkezelés következményei (rossz magánadósságból
államadósság lett), részben azonban a globális világgazdasági
átrendeződés velejárói. Ez az EU szempontjából mindenekelőtt a tartósan
romló versenyképességben jelenik meg, ami főleg az integráció és a piaci
verseny elmélyítésének politikai (nemzeti) akadályaiban, a jóléti
rendszerek túl magas terheiben, az elhanyagolt innovációs képességben és
mindezek nyomán a romló foglalkoztatási helyzetben nyilvánul meg. Mivel
a stabilitási és növekedési paktum nem volt képes biztosítani az
egyensúlyi fegyelmet, az EU a válság hatására változtatja azt, egyben
nekikezd a gazdaságpolitikák valós és mélyebb koordinációjának.
Mindebből az EU-ban akár valódi integrációs fejlődést hozó átalakítások,
akár elmélyülő törésvonalak is keletkezhetnek. Az USA pénzügyi helyzete
csak látszólag kedvezőbb a Gazdasági és Monetáris Unióénál. A rövidtávú
gazdasági növekedési kilátások ugyan jók, a GDP-arányos államadósság
azonban 2011-ben eléri a 100%-ot. Márpedig a szuverén adósság nagy
országokban elért magas szintje mérsékli a hosszabb távú gazdasági
növekedési ütemeket.
A nemzetközi pénzügyi közvetítő rendszer működése az időszak második
felére várhatóan konszolidálódik, noha a szinte korlátlanul
rendelkezésre álló olcsó pénz korszaka nem tér vissza. Az időszak végére
az infláció a korábbiakban megszokottnál magasabbra emelkedik (2-3%), s
a hitel-kamatok (különösan a hosszú lejáratúak) is lényegesen
magasabbak lesznek. Az EU 2010-ben várható 1%-os növekedési üteme
2012-ig 1,5-1,7% közöttire gyorsul. Németország várhatóan az EU átlaga
körüli mértékben növekszik, a német kivitel dinamikus emelkedése húzza a
beszállító magyar exportot is. Így fő kereskedelmi partnereinktől az
eddiginél erőteljesebb növekedési impulzus remélhető, s újraindulhat az
EU-termelés egy részének versenyképesebb telephelyekre, így
Magyarországra történő kihelyezése is. Eközben a régiós gazdasági
együttműködés fejlődése, az EU-n kívüli piacok felé történő nyitás is
dinamizáló tényező lehet. Ugyanakkor nem zárható ki ennél lényegesen
kedvezőtlenebb nemzetközi környezet sem. Például szomszédaink gazdasági
válsága a régió egészének megítélését is befolyásolhatja.
2. A finanszírozási válság időszakában kialakult kényszerek - mivel a
folyó egyensúly szempontjából 2009-ben Magyarország a legjobbak közé
került - a magyar gazdaságpolitika számára 2010 és 2012 között várhatóan
enyhülnek, így az IMF közvetlen szerepvállalása 2012-ben megszűnhet.
(A jelentős külső eladósodottság és a külföldi befektetőknek az
államadósság finanszírozásában betöltött szerepe miatt azonban a
sérülékenység fennmarad.) Minden bizonnyal az új magyar kormány számára
is világossá vált - okulva a június eleji
politikai-szakmai-kommunikációs "öngólból" -, hogy a fiskális
konszolidációt a görög válság után már fő prioritáskánt kezelő európai
intézmények nem engedik a Magyarországgal korábban egyeztetett
konszolidációs pálya lazítását. Az európai intézmények ellenében pedig
nem lehet haladni, ezt a piac sem teszi lehetővé. Így a költségvetési
egyensúlyi pályát tekintve 2012-ig lényegében determináció érvényesül.
A külső és belső egyensúly európai összehasonlításban kiemelkedően
kedvezően alakul. Az államháztartási hiány 2010-ben 4% körül lesz, majd
valószínűleg már 2011-ben, de 2012-ben mindenképpen 3% alá kerül. Az
államadósság pályája fenntartható irányba változik, 2009-2010-ben 80%
alatti-körüli szinten tetőzik, majd fokozatosan csökken. Egy ilyen pálya
politikai akarat esetén 2014-es euró-csatlakozáshoz vezethet. A
gazdasági fejlődés növekvő importigényének (és a várható cserearány
romlásnak) hatására a külkereskedelmi és a fizetési mérleg egyenlege
enyhén romlik, de a folyó fizetési és a tőkemérleg együttes egyenlege -
az EU beruházási források növekvő beáramlása miatt - továbbra is
jelentős, a három év átlagában a GDP 1,8%-át kitevő többletet mutat. A
piacok számára megnyugtató, hogy a 2007-2009-ben bekövetkezett
egyensúlyjavulás 2010-2012-ben is megőrizhető.
A magyar gazdaság 2010-ben még az ún. maastrichti kritériumok
egyikének sem felel meg (bár a ciklikusan igazított államháztartási
hiány már 3% alatt van), de 2012-re már a kritériumok jelentős része
teljesíthető, a teljes megfelelés 2013-ra várható. A belépési feltételek
a közeljövőben valószínűleg némileg változnak, de ez Magyarország
számára várhatóan nem fogja érdemben nehezíteni a csatlakozást. Az új
kormány számára e kérdésben két alternatíva kínálkozik. Az első
(gazdaságilag sokkal kedvezőbb) változat megfelelő külső feltételek
esetén 2014-re az eurózónába kormányozza az országot. Ehhez jól
illeszkedne egy 2010 végi ERM-2 belépés (a 2011. évi költségvetés és egy
új konvergencia-program prezentálásával). A második változat a
jelenlegi választási ciklusban nem kívánja megvalósítani a csatlakozást.
A kényszerek hatására ugyan lényegében ekkor is teljesíti a
költségvetési kritériumokat, de a zónán kívül nagyobb költségvetési,
illetve monetáris mozgásteret remél (noha ehhez a változathoz viszonylag
magasabb forintkamat és így nagyobb költségvetési kamatkiadás
tartozik).
3. Az országgyűlési választásokat követően felállt kétharmados
parlamenti támogatással rendelkező új kormánynak történelmi lehetősége
kínálkozik az állam működésének ésszerűsítését hirdető program
megvalósítására, beleértve az állami feladatok újrafogalmazását és a
feladatellátás újraszervezését is. Tartalmilag ez egy új reformhullám
elindítását jelentené, miközben a politikai retorika valószínűleg
tartózkodna a reform szó használatától (pl. mély, gyökeres
átalakításokról, új rendszerek kialakításáról - vagy az új divat szerint
forradalomról - eshet szó). E tekintetben valószínűleg csak az
önkormányzati választásokat követően lesz világosabb a kép.
Intézményi-működési átalakítások nélkül viszont a szándékolt
adócsökkentésre és ennek révén érdemi növekedés elősegítésére nem
nyílik kellő költségvetési mozgástér, s nem állítható meg a
közszolgáltatások színvonalának vészes romlása.
4. Az új kormány - korábbi ígéreteivel ellentétben - 2010-re
jelentős költségvetési megszorítást hajt végre, s a 2011-2012-re
tervezett adó-változtatás is jórészt átcsoportosító jellegű. Ez
önmagában nem lenne baj, de az átcsoportosítás kedvezőtlen hatású.
Csökkennek a közepesnél magasabb jövedelműek szja-terhei, illetve a
kkv-szektor nyereségadóterhei. De ez az átlagosnál kisebb bérűek
fokozott szja-terhelése, illetve az ő foglalkoztatásuk vállalati
bérköltségeinek emelése, továbbá a pénzügyi szektor indokolatlan mértékű
megadóztatása révén megy végbe. A nagyrészt az átlag alatti keresetűek
béreinek és juttatásainak (így a minimálbéreknek) az emelésével
végrehajtott bérkompenzációs megoldás néhány év távlatában társadalmilag
tolerálható lehet, de a valóban alacsony bérszinttel működő ágazatokban
ez súlyos versenyképességi gondokat okoz. Ezen ott nem segít a csökkenő
nyereségadó, mert nem lesz nyereség! Ez a megoldás a kkv-knál, a
könnyűiparban, a mezőgazdaságban, a kereskedelemben és számos
szolgáltató ágazatban elbocsátásokkal, cégbezárásokkal, vagy a
foglalkoztatás szürkülésével, a nettó jövedelmek csökkenésével jár. A
tervezett brutális mértékű pénzintézeti adó ugyan segíthet a már
bejelentett intézkedések finanszírozásában, de erőteljesen szűkítheti
és megdrágíthatja a hitelezést, a banki szolgáltatásokat, ami
nehezítheti a vállalatok fejlődését, a lakosság hitelhez jutását. Bár
maga az szja-csökkentés hosszabb távon kedvező hatású, de a lépések
együttes hatása eleinte valószínűleg negatív a gazdasági növekedés
ütemére.
A globális pénzügyi és gazdasági válság nemzetközi
összehasonlításban viszonylag kevéssé érintette Magyarország
működőtöke-importját, hatására kevés folyamatban lévő vagy tervbe vett
projektet töröltek vagy halasztottak el. Magyarország 2007 és 2013
között összesen több mint 40 milliárd euró elméletileg rendelkezésre
álló EU-forrással számolt. Ennek 80%-át 2010-2016 között fogjuk lehívni.
Egy főre vetítve Magyarország jelenleg az Európai Unióban a 8., az új
tagállamok között az 1. helyen áll az egy főre jutó közvetlen
kifizetések nagyságrendjét tekintve. Az igénybevett nettó EU-támogatás
2010 és 2012 között 11-12 milliárd euró lesz, több mint háromszorosa a
2007-2009-esnek. A támogatások kétharmada fejlesztési célokat szolgál.
A gazdasági növekedés a 2004-2006 közötti, éves átlagban 4,1%-os
ütemről 2007-2009 között az egyensúlyi kiigazítás és a világgazdasági
válság miatt 1,6%-os csökkenésbe váltott. 2010 és 2012 között a
megindult kilábalás hatására átlagosan 2,3%-os növekedés várható.
2010-ben 1%-os növekedés valószínű. A GKI 2011-12-re szóló 3%-os
növekedési előrejelzése a legvalószínűbbnek tartott nemzetközi
környezetet és "átlagos" eredményességű kormányzati tevékenységet
feltételez. E két tényező különösen kedvező együttállása esetén ezekben
az években 4% közeli évi fejlődés sem kizárt, míg kedvezőtlen esetben
csak 1-2% körüli dinamika várható. A növekedés export- és
beruházás-orientált lesz, a leggyorsabban fejlődő két ágazat az ipar és
az építőipar. Az ipar aránya a GDP termelésben - a visszaesés miatt -
2009-re valamelyest csökkent, de 2012-re ismét emelkedik. A
közszolgáltatások aránya a 2006 évi csúcspontról már 2010-re is
csökkent, 2012-ig további mérséklődés valószínű. A beruházások az idei
1%-os növekedés után az EU-támogatások és az élénkülő üzleti beruházások
együttes hatására látványosan gyorsulnak. A magyar beruházási ráta a
kétezres években 21-23% körül alakult, jellemzően magasabban, mint az EU
19-21% körüli átlaga. A régió új tagállamaiban azonban általában
magasabb ez az arány. 2012-re a magyar beruházási ráta 23%-ra emelkedése
várható. A háztartások fogyasztása 2010-ben még mintegy 2%-kal csökken,
majd 2011-ben és 2012-ben hasonló ütemben bővül.
5. A foglalkoztatás csak késleltetetten követi a recessziós
folyamatokat, s a kilábalás is csak lassan tükröződik a munkaerőpiacon. A
foglalkoztatottak száma 2010-2012 során összességében változatlan
szinten marad, 2010-ben csökkenés, az utolsó évben 1%-os növekedés
következik be. A válság nyomán elveszett mintegy 150 ezer munkahely
visszapótlására 2012-ig nincs esély. A munkanélküliség 2012-ig éves
átlagban 380 ezer fő körüli lesz, a munkanélküliségi ráta 10,5%. A
reálkeresetek a 2007-2009 közötti időszakban átlagosan évi 2,1%-kal, a
reáljövedelmek 2,8%-kal csökkentek, a lakosság fogyasztása 3%-kal esett
vissza. A reálkereset 2010-ben kb. 3%-kal emelkedik, a reáljövedelem
stagnál. A kormány 2011-re "egykulcsos családi adózás" bevezetését
tervezi, valamint fokozatosan megszünteti az adójóváírás lehetőségét. A
vesztesek (alacsony jövedelműek) reálkeresetének szinten tartása az
adójóváírás kétlépcsős megszüntetése esetén is jelentős bér- vagy
juttatás-emelést feltételez, aminek azonban határt szab a munkaadók
ellenállása. Ezért az egykulcsos adózásra való azonnali áttérésnél és az
adójóváírás kétéves kivezetésénél valószínűbb egy többlépcsős folyamat,
ahol az első évben még 16%-nál magasabb egyetlen adókulcs vagy két szja
adókulcs érvényesül, illetve az adójóváírás teljes megszüntetésére csak
2013-ban kerül sor. A reálkeresetek 2011-12-ben átlagosan legalább
4-5%-kal emelkednek.
Növekvő jövedelmét a lakosság részben a megemelkedett
hiteltörlesztéseire fogja felhasználni. A tartósan és valóban
törlesztésképtelen családok városi lakásainak esetében mérlegelhető az
olcsó áron történő államosítás és bérlakásként hasznosítás. De ez
"veszteséggel" kell hogy járjon a családok és a bankok számára,
egyébként rendkívüli mértékben megugrasztja a nemfizető adósok számát és
az abból adódó állami terheket.
6. A bankok még nincsenek túl a válságon, hitelállományuk csökken,
hitelportfoliójuk romlik, nyereségük ugyan emelkedik, de az főleg
céltartalékolásra használódik fel. Az új hitelek többségét már forintban
veszik fel (bár a hosszúlejáratú hiteleknél valójában az euróban
történő hitelnyújtás küszöböli ki az árfolyamkockázatot!). Az egyébként
állami juttatásban nem részesült, önerőből talponmaradt pénzügyi
szektorra kivetni tervezett 200 milliárd forint különadó aránytalanul
nagy a szektor 400 milliárd forintnyi 2009. évi nyereségéhez képest,
összességében közel 75%-os társasági adóelvonást jelent. Az elmúlt
évtized populizmusát a politika most a pénzügyi szektorral fizetteti
meg! Persze látszólag: a bankok ilyen mértékű megadóztatása rontaná a
szektor tőkemegfelelését és jövőbeli hitelezési képességét, illetve az
ún. bécsi konszenzus (az anyabanki finanszírozási szint fenntartására
vonatkozó kötelezettség) felmondásához vezethet egyes külföldi tulajdonú
pénzintézetek esetén. Ezért a bankok az adót az ügyfelekre hárítanák,
ami a hazai szolgáltatások és a hitelek drágulását, a külföldi bankolás
terjedését eredményezné.
Az infláció 2010 közepétől mérséklődik, s 2012-re 3% alá csökkenhet.
A nemzetközi hangulat stabilizálódásával ismét növekedhet a magyar
pénzügyi eszközök kereslete. Az MNB az alapkamatot 2010 végére 5%
környékére csökkentheti, majd a várhatóan emelkedő nemzetközi
alapkamatok mellett már csak kis lépésekben történő mérséklés várható,
így 2011-2012-ben 4% körüli alapkamat valószínű. Az árfolyam 2012-re
ismét elérheti az elmúlt tíz év átlagára jellemző 250-260 forint/eurót.
7. Végülis a kormány javaslata a 2009-re kialakult kedvező
egyensúlyi helyzetet úgy kívánja 2010-12-ben megőrizni, illetve
javítani, hogy számottevően növeli a közepes és magas jövedelműek
személyes jövedelmét, s annak terheit - mivel nem csökkenti tartós
szerkezeti változtatásokkal az állami kiadásokat - az alacsony
jövedelműekre, az őket foglalkoztató vállalkozásokra és a pénzügyi
szektorra hárítja. Nagyon kétséges, hogy egy ilyen stratégia rövid távon
növekedési többletet biztosít az országnak! A GKI ezért változatlanul
1%-os növekedést jelez előre 2010-re, s évi 3%-os gazdasági fejlődést
2011-2012-re.
Alapvető gazdaságfejlődési mutatók, 2001-2012
(éves átlagok, százalék)
2001-2003 | 2004-2006 | 2007-2009 | 2010-2012 prognózis |
|
---|---|---|---|---|
tény | ||||
GDP | 104,3 | 104,1 | 98,4 | 102,3 |
Ipari bruttó termelés | 104,6 | 108,2 | 96,1 | 106 |
Építőipari bruttó termelés | 108,4 | 106,9 | 92,3 | 104,2 |
Mezőgazdasági bruttó termelés | 100,8 | 102,3 | 101,0 | 101 |
Kiskereskedelmi forgalom | 107,7 | 105,1 | 97,0 | 100,8 |
Lakossági fogyasztás | 108,0 | 102,8 | 97,0 | 100,4 |
Beruházás | 105,7 | 103,2 | 98,4 | 106,6 |
Export (áruk és szolgáltatások) | 106,0 | 115,1 | 103,7 | 110 |
Import (áruk és szolgáltatások) | 107,1 | 111,7 | 100,4 | 111 |
Külső finanszírozási igény /GDP | -6,9 | -7,3 | -3,3 | 1,8 |
Foglalkoztatottak száma | 100,6 | 100 | 98,7 | 100 |
Államháztartás deficit/GDP (ESA) | 6,7 | 7,8 | 4,2 | 3,2 |
Infláció | 106,4 | 104,8 | 106,1 | 103,5 |
Reálkereset | 109,7 | 102,9 | 97,8 | 103,8 |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
9/11 Rejtélyek - Hogyan verték át az egész világot?!