Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A hagyományos média fő megjelenési formái már hosszabb ideje a lassú hanyatlás periódusába jutottak, a digitális sajtó ugyanakkor hol látványosan, hol kudarcok közepette teret hódított. Ám az utóbbi néhány évben minden felgyorsult, mintha földrengés és cunami dúlta volna fel a médiatájat.
Manapság előfordul, hogy egy alig kétéves portál többet ér egy 50 éves
magazinnál, nagy múltú lapok kerülnek hitelezők birtokába, a
kábeltévékben a pártos hangoskodás uralkodik el. Ma a közösségi médiát
övezi olyan érdeklődés, mint korábban a legnagyobb hagyományú sajtót, és
a lakás szalonjában álló tévé csak egy a sok képernyő között, amelyet
az emberek figyelnek - írta
az idei médiaváltozásokat beharangozó vagy inkább megtippelő
áttekintésében a The New York Times. Körvonalazódni kezd egy olyan
világ, amelyben talán már nem is lesz külön-külön vertikális struktúrájú
televízió, nyomtatott sajtó, internet és rádió, egyetlen átfogó
médiaképződmény lép mindegyikük helyébe. Mi több, az iPad és társai már
meg is jelenítik ezt a jövőt.
Az ilyen, internetre kapcsolt, belső háttérvilágítású felületeken nehéz
megmondani, mi a különbség a BBC rádió, a The Washington Post című
napilap, a bloggerek webhelyeként működő Huffington Post és az ABC News
tévé megjelenési formái között. Mindegyikük biztosít video- és
audioszolgáltatást, szöveget, közösségi médiát és képeket. Egyetlen
ujjal könnyen válthatunk egyikről a másikra. (David Carr, a cikk
szerzője iPadot vásárolt karácsonyra 87 éves édesapjának, és segített
neki beállítani az új eszközt. Az idős ember a szerző válla fölött
figyelte a magyarázattal egybekötött mozdulatokat, majd megjegyezte:
"Tulajdonképpen minden alkalmazás olyan egyformának tűnik...")
Az iPad "négy sarkán" túl is egyre jobban összekeverednek a dolgok. A befolyásos Gawker médiablogportál arculatát például úgy alakították át, hogy az ma nagyon hasonlít egy tévére.
Az internet és alkalmazási formái általánosságban is egyre inkább a
tévére hajaznak majd, mert a fogyasztók és a hirdetők kedvelik ezt a
formátumot. És ahogy a világháló mind mélyebben behatol a szalonba, a
portálok felkészülnek a fő műsoridő betöltésére. A különböző
médiavállalkozások hirdetési részlegeit állandóan emlékeztetik arra,
hogy "mindenkivel versenyeznek" - és ahogy a médiumok különállása
elmosódik, ez egyre inkább nyilvánvalóvá is válik.
Ahogy eltűnnek azok a hagyományos struktúrák, amelyek keretében eddig a
hírszolgáltatást finanszírozták, különböző hibridek, vegyes formációk
tűnnek fel a hírgyűjtés és a hírszórás területén. A ProPublica
nonprofit oknyomozó portál tartalmakat oszt meg több olyan nyomtatott
kiadvánnyal, amely ma már nem folytat önálló tudósítást. A Comcast cég,
amely a médiaszabályozás bizonyos előírásait megkerülve vásárolta meg az
NBC Universal tévét, részben e probléma orvoslására partnerkapcsolatot
hozott létre egyes NBC-állomások és nonprofit helyi lapok között.
Országos hálózatának bővítése végett maga a The New York Times is
partnerségre lépett különböző chicagói, San Franciscó-i és New York-i
szervezetekkel. Az NPR és a Corporation for Public Broadcasting
közszolgálati rádió- és webhálózatok a helyi hírszolgáltatás
fejlesztésére létrehozták az Argo projektet.
Számos hasonló program bizonyítja, hogy elmúltak azok az idők, amikor a
hírszolgáltatók minden téren versenyeztek egymással, és egyáltalán nem
volt közöttük együttműködés.
Ma is előfordul, hogy a néző bekapcsolja a televíziót, aztán valamelyik
keze ügyébe eső másik eszközön a Facebook vagy a Twitter közösségi
portálra kattintva is bővíti ismereteit a tévében bemutatott témáról. De
lehet, hogy a jövőben magán a nagy képernyőn is megjelenhetnek a
magukat ismerősként vagy barátként regisztrálók kommentárjai. Ha a nagy
képernyőn egyszerre jelenik meg a program és az ahhoz fűzött interaktív
kommentár, az már egy harmadik termék lesz, amely közös tető alatt
fogadja be az eredeti televíziós adást, illetve a szélesebb nézőtábor és
a közösségi média egyidejű reagálását.
Tovább menve, az emberek már ma is képesek a Foursquare típusú
szolgáltatások révén különböző földrajzi pontokról "bejelentkezni". (A
Foursquare az egyik legsikeresebb
helyzetmegosztó alkalmazás, olyan szolgáltatás, amellyel a felhasználók
mobiljuk segítségével jelezhetik, hogy éppen hol tartózkodnak.) Sor
kerülhet arra is, hogy nem csupán különböző földrajzi helyekre lépnek
be, hanem olyan kulturális produkciókba is, amilyen például a
Reklámőrültek (Mad Men). Már most számítani lehet arra, hogy heves
küzdelem alakul ki azoknak a programoknak a meghatározásáért és
tulajdonáért, amelyek a képernyő alján lévő információs csíkokban
futnak.
A családok jó része már ma is dolgozik azon, hogy rákösse az internet vételére is alkalmassá vált tévékészülékét a világhálóra
- ezzel a jelenlegi rádiós és tévés műsorvétel egész koncepciója
átalakul. Sokan úgy látják, önmagában már az a lehetőség, hogy akár 500
tévé műsorát is követni lehet a kábeltévén, átalakította a tévézés
világát. Ez azonban semmi ahhoz a világhoz képest, amely akkor köszönt
be, amikor az állomások száma végtelen lesz. Az úgynevezett lineáris
televíziózás, amely mind a kábeles, mind a műholdas adások világában az
egyes csatornák meghatározott időpontokban jelentkező adásaiból állt
össze, a múlt világába tűnik. Az, hogy egy bizonyos kedvenc műsort egy
adott csatornán meghatározott időpontban lehet csak megtekinteni,
szintén túlhaladott, XX. századi beidegződésnek kezd számítani.
Az idén nem lesz sem amerikai választás, sem olimpia, ezért a
hagyományos adóknak ez az év pótolhatatlan alkalmat jelenthet arra, hogy
olyan élő közvetítésekkel vagy rendszeres időpontban jelentkező, ki nem
hagyható műsorokkal álljanak elő, amelyek révén megkísérelhetik eddig
bevált üzleti modelljük aládúcolását. Ebben az összefüggésben a
sportközvetítési jogok megszerzésének jelentősége nőhet, de számos más
időpontra is lehet népszerű új műsorokat szervezni. A Fox az X-Factor
tehetségkutató show-val tarthatja magát, de más adók könnyen azzal
szembesülhetnek, hogy az őszi évad szokásos helyzetkomédiái (sitcom) és
bűnügyi történetei vesztenek majd vonzerejükből, mivel a fogyasztók
egyre szélesebb körben azt hívhatják a képernyőre, amit csak akarnak,
méghozzá az általuk kiválasztott időpontban.
Az év első felében a The New York Times online kiadása bevezeti a
találatok számának mérését. A legtöbb internetező számára ez semmiféle
változást nem jelent majd, de a gyakori látogatóknak elő kell majd
fizetniük a www.nytimes.com-ra. Ennek és más hasonló kísérleteknek az a
céljuk, hogy nagyobb jövedelmet szerezzenek a fogyasztóktól egy olyan
időszakban, amikor a nyomtatott sajtó mind nehezebben tesz szert
hirdetési bevételekre - tavaly az online hirdetési bevételek először haladták meg a nyomtatott sajtóét. Az eredményt az egész médiavilágban bizonyára szoros figyelemmel kísérik majd.
Nagy-Britanniában a News Corporation más utat választott tavaly, szigorú
fallal vette körül a The Sunday Times és a The Times of London online
kiadását, ezekre csak a fizetős kapun lehet belépni. Az eredmény brutális lett:
a portál látogatottsága 86 százalékkal csökkent. A The New York Times
vezetői a maguk megoldásától azt remélik, hogy a portál leghűségesebb
olvasói készek lesznek fizetni a részükre biztosított kiterjesztett
szolgáltatásért, és a cég ugyanakkor hasznot húzhat a nem fizető alkalmi
látogatók nagy számából is.
Vannak azonban olyanok, akiknek a szemében bonyolult és körülményes a
számítógép és az egér használata, ezért inkább megmarad a nyomtatott
változatnál. Számukra kínálnak a papíralapú újsághoz hasonló
lehetőségeket a táblapécék és egyéb alkalmazások. Ám ahogy a digitális
táblák mind jobban elterjednek, úgy lehet az előfizethető nyomtatott
újságok példányszámának további csökkenésére számítani. (A News
Corporation kizárólag digitális táblára tervezett terméke, a The Daily
ma került piacra, és a jövő egyik útját jelentheti.)
Számos kérdést csak a jövő válaszolhat meg. A Google továbbra sem
tekinti magát médiacégnek, de a televíziózásban és a könyvek
digitalizálásában elért eredményeinek fényében meddig tarthatja magát
ehhez? És vajon a könyvüzlet elvégzi-e a számítást, amelyből kitűnhet,
hogy három év múlva - ma általában ennyi idő telik el egy könyv
ötletének megszületésétől a mű kiadásáig - valószínűleg már százmillió
körül jár majd az e-könyvek olvasóinak száma? Ők egészen más módon
tudnak majd hozzájutni a könyvekhez.
És vajon amikor a képernyők száma, mérete és mozgathatósága
megsokszorozódik, megmarad-e a jelenlegi vezető médiacégek hegemóniája?
Vajon a DVD is követi-e a CD-k és a VHS-felvételek útját, eltűnnek-e,
ahogy a streaming és a videoletöltés elterjed? Vajon a mozitermek tovább
tökéletesednek-e az IMAX-technikán túl is, teremtenek-e olyan újfajta
közösségi lehetőségeket, amelyek a pénztárhoz csalják a látogatókat?
Mindez a távolabbi évek titka. Az amerikai lap médiajósa meglehetősen
szkeptikusan zárja írását. Az alig egy éve feltűnt Angry Birds programra
utalva, amelynek okostelefonos rajongói ma már naponta 200 millió
percet töltenek ezzel a játékkal, azt kérdezi: "Marad-e még egyáltalán bárkinek is ideje a régi jó hagyományos médiára?"
sg.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!