Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
30 évvel ezelőtt 1980. május 26-án magyar idő szerint este 20 óra 21 perckor a bajkonuri kozmodrom indítórendszeréről felemelkedett a Szojuz-36 űrhajó, fedélzetén Valerij Kubaszov parancsnokkal és honfitársunkkal, az első magyar űrhajóssal, Farkas Bertalan repülő százados kutató űrhajóssal. Ezzel kezdetét vette egy új korszak a magyar repülő társadalom életében, melyet az Interkozmosz programnak köszönhetünk.
A szocialista országok a Szovjetunió irányításával 1967 és 1988
között az Interkozmosz Együttműködési Szerződés keretében működtek
együtt a világűr kutatásában. A program célja volt bekapcsolni az
űrkutatásba a kisebb szocialista országokat. A Szovjetunió rendelkezésre
bocsátotta hordozórakétáit és kozmodromjait, a szocialista országok,
pedig megállapodtak abban, hogy speciális tudományos berendezéseket
dolgoznak ki a mesterséges holdakkal végzendő közös kísérletekhez.
A magyarországi munkákat az MTA Interkozmosz Tanácsa fogta össze az
1978 őszén megszűntetett Űrkutatási Kormánybizottság utódaként. Az
Interkozmosz műholdjaira számos magyar mérőműszer került, amelyeket az
MTA intézetei, a KFKI (Központi fizikai Kutató Intézet) és a MEDICOR
dolgozott ki, és még ma is használnak, beleértve a NASA-t is.
Az Interkozmosz programot kiegészítették 1976-ban egy szovjet
indítvánnyal, mely javasolta, hogy bolgár, magyar, NDK, kubai, mongol,
lengyel, vietnámi, román és csehszlovák állampolgárok vegyenek részt
szovjet űrhajókkal és űrállomásokkal végrehajtott repülésekben.
A megállapodás aláírása után megkezdődött a Moszkva környéki
Csillagváros Gagarin űrhajóskiképző központjában a nemzetközi
személyzetek felkészítése.
Ilyen előzmények után indult meg hazánkban az űrhajós jelöltek
kiválasztása. A leendő űrhajósokat a szuperszonikus vadászrepülőgépek
első osztályú pilótái közül válogatták. A jelöltek alapos elméleti
felkészülés után tettek eredményes vizsgát. A Repülő orvosi Vizsgáló és
Kutató Intézetben sokoldalú vizsgálatoknak és fizikai megterheléseknek
tették ki a jelölteket. Az alkalmasnak látszó jelöltek köre így egyre
szűkült. Végül a létszám négy főre csökkent. Ezek közül választották ki a
csillagvárosi kiképzésre leginkább alkalmas két repülőgép vezetőt,
Farkas Bertalan főhadnagyot és Magyari Béla főhadnagyot.
A Csillagvárosban készültek fel az űrhajósjelöltek az űrbéli
feladataik végrehajtásához. Rendkívül fontosak az elméleti ismeretek, de
nagy gondot fordítottak az űrutasok fizikai felkészítésére is.
Legfontosabb volt a gyakorlati kiképzés, melyet az űrállomás makettjén
sajátítottak el. Később az elméleti képzéssel egy időben, a gyakorlatban
is megismerkedtek az űrhajósjelöltek a Szojuz gyakorló űrhajóval.
Ezután a Szaljut-6 élethű modelljén keresztül ismerkedtek az
űrállomással. A magyar űrhajósjelöltek a felkészülés időtartama alatt a
Csillagvárosban éltek családjukkal együtt.
Nem sokkal az indulás előtt döntött az állami bizottság. A Szojuz-36
űrhajó parancsnoka Valerij Kubaszov, kutató űrhajósa Farkas Bertalan.
Tartalékszemélyzet: Vlagyimir Dzsanibekov és Magyari Béla.
Bajkonurban 1980. május 26-án reggel a hordozórakétát a Szojuz-36
űrhajóval átszállították az indítóállványhoz. A start előtt még egy
utolsó sajtótájékoztatót tartott a két űrhajós, majd az indulás előtti
utolsó orvosi ellenőrzés következett. Eközben a Moszkva környéki
Kalinyin városkában lévő repülésirányítási központ nagyterme már
mindenben készen állt az indításra.
Végül elérkezett a nagy pillanat. 1980. május 26-án moszkvai idő
szerint 21 óra 2 perckor elemelkedett a hordozórakéta a Szojuz-36
űrhajóval. A sikeres pályára állás után május 27-én a Szojuz-36 űrhajó
összekapcsolódott a Szaljut-6, Szojuz-35 űrkomplexummal. Ezután Farkas
és Kubaszov egy héten keresztül dolgozott együtt az űrállomás
személyzetével (Popov és Rjumin) az űrállomáson.
A munkákban az egyik legfontosabb magyar kutatási műszer a Pille
volt, mely az űrhajósok termolumineszcens dózismérőjének kiértékelésére
készült. A másik fontos műszer a Balaton nevet kapta, mellyel az
űrhajósok szellemi munkavégzését tudták gyorsan kiértékelni. Az
űrkísérletek további fontos része volt a Föld megfigyelése.
A közös munkák végeztével az űrhajós páros átszállt a Szojuz-35
űrhajóba és megkezdték a visszatérési műveleteket. 1980. június 3-án
magyar idő szerint 17 óra 7 perckor a kazahsztáni Dzsazkezgan város
közelében értek földet, majd rögtön nyilatkoztak a sajtó képviselőinek
az űrutazásukról. Ezután visszarepültek Bajkonurba, ahol másnap június
4-én reggel nagyszabású nemzetközi sajtótájékoztatót tartottak.
A visszatérő űrhajósok útja később Bajkonurból Moszkván keresztül a
Csillagvárosba vezetett. Itt találkoztak újra családtagjaikkal és a
tartalék személyzet tagjaival. Farkas Bertalannak a sikeres űrutazása
alkalmából a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnöksége a Lenin-rendet és a
Szovjetunió Hőse címet és az azzal járó „Arany Csillag” Érdemérmet
adományozta. A kitüntetéseket Leonyid Brezsnyev az SZKP főtitkára adta
át.
Az űrhajósok útja ezután Budapestre vezetett. A Ferihegyi
repülőtéren és város szerte ezrek fogadták Farkast és Kubaszovot. Az
Elnöki Tanács a Magyar Népköztársaság Hőse kitüntetést és a Magyar
Népköztársaság Űrhajósa jelvényt adományozta a két űrhajósnak. A
honvédelmi miniszter, pedig Farkas Bertalant alezredessé, míg Magyari
Bélát őrnaggyá léptette elő.
Farkas Bertalan a mindmáig egyetlen magyar űrhajós
A világhírű pilóta 1949. augusztus 2-án született. Először elvégezte a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolát, majd repülőtiszti kiképzést kapott a Szovjetunióban. 1972-től 1978-ig a pápai vadászrepülő alakulatánál dolgozott vadászpilótaként, majd 1978-ban önként jelentkezett űrhajósnak.
Az akkor létező Interkozmosz elnevezésű
együttműködés ugyanis lehetővé tette, hogy a tagországok egy-egy
képviselője is eljusson a világűrbe. A magyarok által küldeni
szándékozott űrhajóst 1977 májusától kezdték kiválogatni a vadászpilóták
közül Kecskeméten a Repülőorvosi Kutató és Vizsgáló Intézetben.
A
vizsgálatok eredményeképpen négy pilótát választottak ki, akik közül
ketten (Farkas Bertalan és Magyari Béla) a Gagarin Űrhajós Kiképző
Központban) végezték a további felkészülést szovjet kollégáikkal együtt.
Ketten (Elek László és Buczkó Imre)pedig itthon maradtak,
"vésztartalékként".
A kiképzést 1978-1980-ban Farkas Bertalan
Magyari Bélával együtt végezte a Szovjetunióban, és csak órákkal a
kilövés előtt dőlt el, hogy melyikük utazik. Farkas Bertalan űrbe utazó
társaként Valerij Kubaszov, Leonyid Popov és Valerij Rjumin szovjet
űrhajósok lettek kijelölve.
Az út a tervezetthez képest egy évvel
később, 1980l. május 26-án valósult meg, amikor az űrhajósok a Szojuz 36
fedélzetén nyolc napos, 1980. május 26 - tól június 3-ig tartó
űrrepülést hajtottak végre. Az űrben orvosbiológiai, fémtechnológiai,
fizikai, távérzékelési és erőforrás-kutatási kísérleteket folytattak. Az
expedíció célja pedig a Szaljut-6 űrállomással való összekapcsolódás
volt. Egyhetes programjukban több magyar kísérleti programot is
végrehajtottak, az egyik legnevezetesebb az Interferon volt. Útjának más
magyar vonatkozásai is voltak. A Dóza kísérletben a Pillével mérték az
űrhajósokat érő sugárzást. A Balatonnal pedig az űrhajósok szellemi
munkavégző képességét vizsgálták.
Farkas Bertalan nyolc napot
töltött a világűrben, s azóta is ő az első, és mindmáig egyetlen magyar
űrhajós. (Az egyik napon ő mondta a kozmoszból a televízió Esti
meséjét.)
Miután visszatért a Földre, 1986-ban elvégezte a
Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karát s még ugyanattól az
évtől a Magyar Tudományos Akadémia Interkozmosz Tanácsának
kutatócsoportjában dolgozott vezetőségi tagként. 1995-ben
dandártábornokká léptették elő a Magyar Honvédség
repülőszemlélő-helyettese beosztásban, 1996-1997-ben pedig katonai
attasé volt az Egyesült Államokban lévő Washingtonban, de egy kisebb
diplomáciai bonyodalommal járó közlekedési kihágás után leváltották.
Tagja a Nemzetközi Űrhajós Szövetség intézőbizottságának, 1997 óta pedig
nyugállományú dandártábornok. Az Atlant-Hungary nevű légitársaság
résztulajdonosa.
Boldog születésnapot kívánunk!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!