Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Európában nagyon sok kelet- nyugati irányú közlekedési folyosó van, ám viszonylag kevés az észak- déli összeköttetés. Pedig lenne rá igény, amit mutatnak a 86-os főúton tapasztalható állapotok is.
Hogy Európa-szerte kevesebb az észak-déli irányú útvonal, abban szerepet játszik az, hogy sok helyen magas hegyek akadályozzák az út- és vasútépítést. A fejlettebb kelet-nyugati irány magyarázata az is, hogy az EU kelet felé bővült.
Területfejlesztési, térségfejlesztési szempontokat figyelembe véve akkor működik rendesen egy hálózat, ha az széles körű összeköttetést biztosít minden irányban, fogalmazta meg Heckmann Ferenc, a megyei önkormányzat szakmai főtanácsadója, aki a napokban részt vett az ezzel kapcsolatos nagyszombati tanácskozáson.
Az előzményekről szólva
elmondta, hogy 2004-ben a svéd Skane régió kezdeményezte a térségünkben
észak-déli összeköttetést megteremtő közép-európai közlekedési folyosó
(CETC) létrehozását. Ebben partnere volt a lengyel Zachodnieopomorskie, a
Dolnoslaskie, a Lubuskie, valamint a szlovákiai pozsonyi régió. A
résztvevők ekkor még a Balti-tengertől Pozsonyig terjedő közlekedési
folyosó ki-építését tervezték. Két évvel később Vas, Zala,
Győr-Moson-Sopron megye, a horvátországi Varasd és Zágráb térsége, a
szlovákiai Nagyszombat és a csehországi Brünn régiója is a szerveződés
tagja lett. Módosultak az elképzelések is: a közlekedési folyosó
Svédországból indulva, a Balti-tengeren, Lengyelországon, Szlovákián,
Csehországon és Magyarországon át, egészen az Adriai-tengerig vezet.
Követi az egyébként létező, ám komolyan ki nem épített E65-ös út
vonalát.
A szerveződés nemcsak az észak-déli irányú közúti közlekedés, hanem a vasúti, a vízi összeköttetés fejlesztését is célul tűzte ki, tudtuk meg a megyei önkormányzat szakemberétől, ám jelenleg ezek közül inkább a közúti fejlesztések állnak az előtérben. Tavaly májusban jött létre a CETC Magyar Támogató Csoportja az érintett megyék, városok, gazdasági és más szervezetei képviselőinek részvételével. Az érintettek egyezségre jutottak a folyosó magyarországi nyomvonaláról.
Ennek első szakasza Rajka és Mosonmagyaróvár között az M15-ös, ahol a feladat a 2x1 sávos út megépítése. Ennek folytatása Mosonmagyaróvártól Csornán át Szombathely térségéig 2x2 sávval, új nyomvonalon megépülő út. Szombathelytől - Zalaegerszegen át Nagykanizsáig - az M9-es lesz az észak-déli folyosó része, onnan pedig az M7-es a horvát határon lévő Letenyéig. Heckmann Ferenc szerint azonban ez nem jelenti azt, hogy Szombathelytől délre lemondanának a 86-os fejlesztéséről, csupán ezt összehangolják az M9-es terveivel. Az M9-cel kapcsolatban Vasvár polgármesterével is sikerült megegyezni a város nyugati irányú elkerülésében.
A CETC nem beruházó- szervezet, mutatott rá Heckmann Ferenc, hanem a hátteret kívánja nemzetközi összefogással megteremteni a folyamatban, illetve előkészítés alatt álló közlekedési fejlesztésekhez, valamint hozájárul ezek hatékony koordinációjához. Mindez jelentősen segíthet az uniós forrásokhoz való hozzájutásban. A szerveződés nem határoz meg határidőket sem a beruházásokhoz, sem a megvalósításokhoz.
Az eredeti tervben az szerepelt, hogy a lengyel régiók márciusra megszervezik az érintett országok közlekedési minisztereinek tanácskozását.
A nagyszombati egyeztetésen kiderült, ez egy hónapot csúszik azért, mert a lengyel köztársasági elnök is részt kíván venni a tanácskozáson. Ez a körülmény várhatóan tovább növeli az esemény súlyát. E találkozónak kiemelt célja az, hogy a közlekedési miniszterek egységesen támogassák azt a javaslatot, hogy a Közép-európai Közlekedési Folyosó legyen az európai közlekedési folyosókat összefoglaló TEN-T hálózat része.
Erre azért van szükség, mert ezáltal felgyorsulhatnak azok a fejlesztések, amelyek a folyosóban már folyamatban, illetve előkészítés alatt vannak. Az Európai Unió szakértői 2010-ben vizsgálják felül a hálózatot, ezért az idén elő kell készíteni a javaslatot. Az idén készülnek promóciós anyagok, hogy minél szélesebb körben ismertté váljon az észak-déli folyosó. A CTC az idén Brüsszelben az Open Days program keretében is bemutatkozik. Vas megyében is lesz a tavasszal szakmai konferencia az észak-déli folyosóról, hogy mozgósítsa a helyi erőket a tervek megvalósítása érdekében. Nemzetközi összefogás a térség közúti és vasúti összeköttetésének továbbfejlesztésére
Szerző: Erős D. Zoltán
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!