Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Jodli Ferenc | 0 hozzászólás
Évente több tízmilliárdra rúgnak az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága által titkosított közbeszerzési beruházások. Ám a honatyáknak ma sem jogkörük, sem eszközük nincs a sokszor gyanúsan drága ajánlatok kivizsgálására.
Kormányzati obstrukció, sok milliárd forintnyi közpénz elköltése
nyilvános kontroll nélkül, nyugdíjas titokszolgák üzletelése. Ilyen és
ehhez hasonló tények és feltételezések lengik körül azokat az állami
beruházásokat, amelyeknél nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a
nyilvánosság kizárásával, korlátozott formában hajtanak végre
közbeszerzéseket. Rajz: Dániel András
Lapunk korábban már foglalkozott a Nemzeti Közlekedési
Hatóság ily módon titkosított szoftverbeszerzéseivel (Titkosan drágább –
Figyelő, 2009/32. szám). A korábbi, még nyilvános beruházások és a
Gazdasági Versenyhivatal jelentése alapján valószínűsíteni lehetett,
hogy a nyertes Eclipse Informatikai Zrt. egy százmilliós nagyságrendű
beruházást végzett el több milliárd forintért. Az Eclipse különböző volt
nemzetbiztonsági dolgozókhoz köthető, a titkosítás tehát egykori
NBH-sokat, vagy a környezetüket juttatta zsíros üzlethez.
Nagyobb
ügyek
Mélygarázs építése a Kossuth téren
● A tavaly májusi nemzetbiztonsági bizottsági ülésen elhangzottak
szerint a beruházást teljes egészében a főváros tulajdonában lévő cégek
fogják elvégezni, nyilván számos alvállalkozóval. Ezek a bizottsági
döntés után kizárólag az NBH által vezetett listáról kerülhetnek majd
ki. A Parlament épülete melletti építkezés egyfelől külső szemlélő
számára is megalapozza a biztonsági intézkedést, Mécs Imre azonban
ebben az esetben is felvetette, hogy összemosnak biztonsági szempontból
kockázatos és köznapi feladatokat. Egy bizottsági tag azt a véleményét
is megosztotta a Figyelővel, hogy a mentesítéssel a gyorsabb
ügyintézést és kivitelezést is el akarták érni. Ha tehát valamivel már
nagyon kicsúsztak az időből, még mindig jó megoldás lehet a
nemzetbiztonsági felmentés.
Raktárak, irodák, szolgálati lakások üzemeltetése
● A Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozó Köz¬ponti Szolgáltatási
Főigazgatóság 2007 elejétől átvette a tárcákhoz tartozó összes ingatlan
kezelését. Ez valójában a minisztériumok által érdemi ügyintézésre
használt épületek esetében 43-at érint. De ennél lényegesen több az
épületek száma, amelyek nem feltétlenül érdemi ügyintézést szolgálnak –
raktárak, egyéb irodai tevékenységek, és százas nagyságrendben
lakásállomány is, aminek egy része a volt BM-es szolgálati lakásokat
érinti, más része pedig az állami vezetők elhelyezésére szolgál. Ezek
fenntartására kértek évente 4 milliárd forintot, majd 2008 decemberében
szerződést is kötöttek a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai,
Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.-vel. A milliárdos megbízás a végén
azonban mégsem jöhetett létre, mivel 2009 januárjában a takarékoskodás
jegyében felülbírálták, és visszatértek a korábbi megoldáshoz. Így a
tárcák által korábban megkötött szerződések élnek tovább.
Az elektronikus szolgáltató Rendszer fejlesztése
● „A jegyzőkönyv kedvéért: a szocialista képviselők elhagyják az
üléstermet. Ezzel a bizottsági ülés határozatképtelenné vált. Bezárom
az ülést. Köszönöm szépen” – ezekkel a szavakkal ért véget a
nemzetbiztonsági bizottság 2009. május 19-i ülése. Gulyás József
SZDSZ-es honatya nem jelent meg az eseményen, így ellenzéki többség
alakult ki, ezért a szocialista frakció tagjai kivonultak, hogy ne
bukjon meg az infokommunikációért felelős kormánybiztos előterjesztése.
Később a gazdasági és informatikai bizottság – szocialista többséggel –
megszavazta az előterjesztést, igaz itt már csak a beruházás negyedét
titkosították. A fejlesztés után például magyar állampolgárok adatai is
biztonsággal küldhetőek uniós országokba, s más EU-tagországok
állampolgárainak adatai is elérhetőek lesznek itthon.
Demeter Ervin szerint a
biztonsági szempontból átvilágított cégeket felsoroló „irányadó jegyzék”
tartalma közérdekű, amelyet nyilvánosságra lehetne hozni.
Úgy
fest azonban, hogy az Eclipse nincs egyedül. A titkosszolgálati
intézményekből, mint minden fegyveres testületből, a szokásosnál
korábban nyugdíjba mehetnek a dolgozók, aminek az a következménye, hogy
akár a harmincas éveik végén járó, erejük teljében lévő és
kapcsolatokkal jól felszerelt tisztek válhatnak nyugdíjassá és
indíthatják el „második karrierjüket”. Ahogyan Tóth Károly, az NBB
szocialista alelnöke fogalmazott, többségük néhány tipikus pályát
választ: „Vagy elmennek nagykövetnek, vagy biztonsági vezetők lesznek
nagyobb cégeknél, vagy valamilyen, a szolgálatoknak beszállító céget
alapítanak.”
Az elmúlt három évben hivatalosan elköltött
34 milliárd forint ugyanis csak a felszín, ebbe a körbe csupán az NBB
nyilvános ülésein meghozott döntések tartoznak. Tóth Károly azonban úgy
tájékoztatta lapunkat, hogy a mentesítések többségét zárt ülésen
szavazzák meg, s az ily módon jóváhagyott tételek akár a
kétszeresére-háromszorosára is rúghatnak az eddig becsült összegnek.
„Alaposan feltételezhető, hogy az előírt három versenyző sokszor csak
arra kell, hogy két szereplő beállítsa az árat, a harmadik pedig elvigye
a megrendelést” – nyilatkozott kritikusan Demeter Ervin.
Kisebb
ügyek
Néhány példa a közbeszerzési törvény hatálya alóli
felmentésekre; zárójelben a projekt értéke.
● Új központi gépterem
kialakítása; átalakítás, bontás; Vám- és Pénzügyőrség (1,7 milliárd
forint)
● Második generációs digitális útlevél (1,4 milliárd forint)
●
Anyakönyvi nyilvántartási rendszer továbbfejlesztése, amely
választások, népszavazások során az online adatkapcsolatot is ellátja,
illetve címnyilvántartásként is használható (1,4 milliárd forint)
●
Schengeni Információs Rendszer; eszközök biztosítása, összekapcsolása,
rendszerbe állítása (1,3 milliárd forint)
● K600 távközlési és
informatikai rendszer üzemeltetése; MeH Elektronikus Kormányzati Központ
(610 millió forint)
● Operatív információrendszert segítő
szoftverrendszer; polgári titkosszolgálatok (150 millió forint)
●
Nemzeti biztonsági laboratórium őrzése; Országos Tisztifőorvosi Hivatal
(120 millió forint)
Az
irányadó jegyzéken keresztül zárt körben tartott – és a nyilvánosság
kontrollját nélkülöző – beruházások közül leginkább az informatikai
közbeszerzéseket érdemes górcső alá venni. Miként az Eclipse esetében,
ezeknél az üzleteknél általában is felmerül, hogy irreálisan magas árat
adnak meg. Érdekes történet zajlott le például az idén május 19-én,
amikor a Baja Ferenc vezette Infokommunikációs Államtitkárság szeretett
volna nemzetbiztonsági okokra hivatkozva felmentést kérni egy 10,4
milliárdos informatikai fejlesztéshez. Amikor a kormányzati oldal
honatyái látták, hogy az SZDSZ-es Gulyás József nem jelent meg az
ülésen, az ellenzék pedig nem fogja megszavazni az előterjesztést,
különös eszközhöz, a kormányzati obstrukcióhoz folyamodtak – és
kivonultak.
A kérelem aztán nem is tért vissza az NBB elé,
viszont megtalálta az útját a parlamenti döntéshozatali gépezetben. Az
előterjesztés egy új változatát (két évre bontva, összességében már az
eredeti összegnél is nagyobb, két 6,5-6,5 milliárdos részletben) a
parlament gazdasági és informatikai bizottsága tárgyalta meg, immár
szolgálati titokként. Utóbbi testületben – az NBB-vel ellentétben –
szocialista többség van. Mindezek után az Elektronikus Kormányzati
Központ (EKK) összefoglalójában már szerepel a titkosított beruházás,
beszállítójának a kiválasztása még folyamatban van.
MSZP–FIDESZ „NAGYKOALÍCIÓ”. A fentihez
hasonló ellenzéki elutasítás azonban ritka. A legtöbb esetben –
különösen a közvetlenül a szolgálatokhoz kapcsolható invesztícióknál –
ellenzéki szavazatokkal megtámogatva mennek át a kérelmek. Ez a tény
csak erősíti azt a feltételezést, amelyet egy, a Figyelőnek név nélkül
nyilatkozó kormányzati bennfentes is oszt. Jelesül, hogy sok esetben a
közbeszerzések alóli felmentésekkel megtámogatott üzletek mindkét nagy
párt érdekeit szolgálhatják. Hasonló felvetéseket hangoztattak sokan az
Eclipse-szel foglalkozó korábbi cikkünk előkészületei közben is. Mécs Imre javaslatára az
elmúlt három évben háromszor igényeltek utólagos tájékoztatást a
titkosítást kérvényezőktől, ám egyik kérést sem teljesítették.Fotók:MTI
Az
NBB-n belül – az elmúlt három év nyilvános jegyzőkönyvei alapján – az
ex-SZDSZ-es, de ma a szocialista padsorban ülő, és meglehetősen „önjáró”
Mécs Imre kelt ki a leghatározottabban a sokmilliárdos beruházásokra
adott felmentések ellen. Rendszeresen jelezte, hogy a megadott
költségkeretek túlzónak tűnnek, és az előterjesztések feleslegesen
terjesztik ki a titkosságot a teljes beruházásra.
Tavaly szeptemberben Mécs a Kossuth térre tervezett 6 milliárdos
költségvetésű mélygarázs építésének közbeszerzés alóli mentesítését
kritizálta. Mint elmondta, állandóan felmerül, hogy nem bontják
részletekre a projektet, s így olyan hatalmas munka- és pénztömegek is a
felmentés alá kerülnek, amelyek – például a betonozási és a földmunkák –
minden további nélkül megversenyeztethetők lennének. Ennek
következtében viszont azok a részek – arányuk esetleg 20, 15 vagy 5
százalék –, amelyek valóban titkosak, kényesek és védendőek, nem
különülnek el. Utólag már Gulyás József is úgy látja, nem voltak elég
kritikusak az elmúlt években a közbeszerzési törvény alóli
mentesítéssel. „Jobban is lehetett volna figyelni ezekre, a bizottság
túlságosan is bizalmi alapon szavazott” – jelentette ki a képviselő.
ELLENŐRIZETLEN ÖSSZEGEK.
Mécs Imre
még 2007-ben javasolta, hogy dolgozzanak ki irányelveket arra
vonatkozóan, mégis milyen feltételekkel adhat felmentést a bizottság.
Vállalta, hogy ennek vázlatát előkészíti. Ez azonban tájékoztatása
szerint a mai napig nem született meg, mert nem érezte sem a jobboldali,
sem a baloldali képviselőtársainak a kellő támogatását. Ezzel együtt
továbbra is arra készül, hogy elkészíti a megvitatásra alapul szolgáló
koncepciót.
Tóth Károly szerint ugyanakkor, ha nem is
hivatalosan, de már kialakították az irányelveket. Ezek egyik fontos
eleme, hogy a beadványban szerepelni kell a beruházás összegének. Igaz,
az NBB-nek csupán az a feladata, hogy a nemzetbiztonsági kockázat felől
döntsön, azt nem vizsgálja, hogy a beadványban szereplő – sokszor
milliárdos – összeg valós-e. „A bizottságban erre sem idő, sem
kompetencia nincsen” – húzta alá Tóth.
Egyfelől nem kérdés, hogy a
bizottság részéről önfelmentés és önnyugtatgatás annak hangsúlyozása,
hogy ők a keretösszegeket nem vizsgálhatják. Másrészt viszont, ha egy
képviselő ilyen igénnyel lépne fel, nem könnyen felelne meg saját
elvárásainak. A bizottságnak csupán egy titkára van, állandó szakértő
nem dolgozik mellette – ilyen hátországuk sincsen –, és a képviselők
maximum a frakcióiktól várhatják, hogy fizessenek szakértőt melléjük.
Így aztán képviselő legyen a talpán, aki ellenőrizni tudja a számtalan
mentesítési kérelem megalapozottságát. Mindez természetesen nem menti
fel a testületet azon felelőssége alól, hogy civil kontrolt gyakoroljon a
nemzetbiztonsági szolgálatok felett, de árnyalja a képet.
A
titkosításra javasolt üzlet összegének mértéke tehát kizárólag a
benyújtó felelőssége, legalábbis az NBB mostani értelmezése szerint.
Innentől kezdve viszont csak az Állami Számvevőszék, illetve a
Kormányzati Ellenőrzési Hivatal nézhet rá, vajon a nyilvánosságtól
elzárt beruházások mennyire voltak tisztességesek.
Egy biztosíték
elvileg még volna. Mécs Imre javaslatára a bizottság nyilvános ülésein
az elmúlt három évben háromszor kértek utólagos tájékoztatást a
titkosítást kérvényezőktől. Információink szerint azonban ilyen
beszámolóra egyik esetben sem került sor, s ezt Gulyás József is
megerősítette: „Ilyen tájékoztatásokat nem kaptunk. A legutóbbi
felmentési kérelemnél, melyet egyelőre nem engedett át a bizottság,
ismételten szorgalmaztuk Mécs Imrével együtt a beszámolók továbbítását.”
FN
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Fidesz és a baloldal közös akciója a nemzeti jobb ellen - már a 2014-es választásokra gyengítenék a közös ellenséget a külföldnek is bevágódva?
Ez történt ma - 2010. augusztus 7. szombat
Már a Fidesz is a neoliberális politikát folytatja?
Titkos nagykoalíció?