Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mostanában megszaporodott a médiahackek száma. Többet is beszélnek a "műfajról", no meg ismét újabb esettel gyarapodott a lista, ezúttal Csehországban. A HVG január 12-i számában olvasható, hogy a Ztohoven elnevezésű cseh művészeti csoport gombafelhős performansszal kívánta felhívni a tévénézők figyelmét a média népbutításának veszélyeire. Az üzenet lényege az volt, hogy ne higyj el mindent, amit a média sugall.
Az üzenetet tekintve nincs is gond. Olyan ez, mint a Médiatudor program kis lila vízilovas szpotja, amivel a gyerkőcöket figyelmeztetik ugyanerre. Csakhogy a lila állatkától nem lesz tele a gatyája senkinek, viszont ha a reggeli időjárásjelentés webkamerás felvételének hátterében egy bazi nagy gombafelhő jelenik meg, akkor lehet, hogy leizzad a tévénéző egy picit.
Az eredmény: a Cseh Nemzeti Galéria 333 ezer koronás pénzdíjat adományozott a csoportnak Médiavalóság című performanszáért, az államügyész viszont vádat emelt a csoport ellen rémhírterjesztésért. Erre varrjon gombot az ember.
Persze nem ez az egyetlen "ne légy már hülye!" típusú akció, amiről hallani lehetett. Ha jól emlékszzem, szintén a HVG közölt cikket néhány hónapja az egyik belga tévé médiahackjéről. Szemrebbenés nélkül bejelentették, hogy Belgium kettéválik, megszűnik a királyság. Az emberek közül persze sokan elhitték, telefonálgattak, hogy most akkor mi az igazság. A tévé levonta azt a következtetést, hogy a belgák orbitális hülyék, mert mindent bevesznek kritika nélkül. Zárójeles megjegyzés, hogy a belga állapotokat nézve egyáltalán nem biztos, hogy annyira hackbe illő az ötlet.
Persze, van hogy nem "társadalmi célú/népébresztgető kommunikáció" áll a hack mögött, van hogy simán reklámfogás, mint például az itthon vihart kavart, tavaly szeptemberi ősanya lelet. Kiderült, hogy egy film kampányának részét képezi a tudományos szenzáció. A tudósok háborogtak, én meg azt mondtam, jó oké, és akkor mi van? Speciel fogalmam nincs melyik filmről van szó, az nem maradt meg bennem.
A reklámszakemberek a növekvő kommunikációs zajjal magyarázzák, hogy mind több nem hagyományos megoldást kell használniuk. Ezzel nincs is gond, egyértelmű, hogy a hagyományos tévészpot és társai már nem úgy működnek, mint eddig. Na de azért a törvényesség érdekes kérdés.
Mert például a hagyományos reklámokat ezer felől vizslatják... Fogyasztóvédelem, GVH, ÖRT, MRSZ... stb. Aki hülyén ünnepli a 10. születésnapját, az százmillás bírságot kap például. Aki meg van olyan hülye (mondjuk bank létére), hogy kekeckedik a GVH-val, az milliárdig tornázhatja fel magát.
Még az olyan reklámversenyek, mint az Effie is kikötik, hogy olyan kampány nem díjazható, ami mondjuk GVH büntetést kapott, vagy eljárás folyik ellene valami fogyasztóellenes sunyiság kapcsán. És tessék, ott a cseh példa: egyik nemzeti intézmény kitünteti őket, a másik meg vádat emel.
Szóval, értem én, hogy kell a műbalhé a sikerhez, és értem én, hogy jó célért sokminden megtehető. De például, ha mind gyakrabban álhírekkel szemetelik tele a médiát mondjuk egy film sikere vagy egyéb termék reklámozása érdekében, akkor nem épp ahhoz vezet mindez, hogy a végletekig összezavarják a befogadót? Rövidtávú célért hitelességet. Melyik nyom többet a latban? Persze értékesítési szempontból a minél több, annál jobb elve érvényesül. De a végén nemhogy mindent elhiszünk, de semmit sem (sem tartalmat, sem reklámot). És akkor isten hozott a ló másik oldalán.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Médiahack vagy Médiateszt? Íme egy gyakorlati megvalósítás