Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
16 éve | B Klári | 1 hozzászólás
Válaszolj meg a 88 kérdésre az alábbi linket a keresősávba másolva és ismerd meg a magyar társadalomban elfoglalt helyed.
http://www.politikaiterkep.hu/survey/
A többiek eredménye:
Az MSZP és a Fidesz szavazótábora igen közel áll egymáshoz: mindkét csoport inkább konzervatív értékeket képvisel, miközben baloldali gazdaságpolitikára fogékony – derül ki a Progresszív Intézet egy felmérésre alapozott, s a Figyelő rendelkezésére bocsátott kutatásából, amely azt igazolja, hogy egyik párt szavazótáborának sincs koherens értékrendszere, ezért a pártválasztást nem az értékválasztás határozza meg.
Egymás mellé montírozott ellentáborok 2006-ból. Ha a magyarok valóban a tudatos vagy kevésbé tudatos értékválasztásuk
alapján szavaznának, az Országgyűlés összetétele másként festene: az
SZDSZ minden bizonnyal kiesne, ezzel szemben a Jobbik például helyet
kapna benne.
Az értékválasztásokban alig van eltérés.
Az illusztrációt Szandelszki Béla fotókból Dániel András készítette.
A felmérésről
ÉRTÉKTÉRKÉP. Számos kutatás vizsgálta már a pártok
szavazóinak viselkedését, a törésvonalakat, amelyek mentén a választók
erre vagy arra az oldalra szavaznak. Azonban arról, hogy az emberek –
pártválasztásukon túl – milyen értékeket vallanak magukénak, és ez
hogyan cseng egybe szavazási szokásaikkal, korábban nem voltak
ismereteink. A mostani közvélemény-kutatás nyomán a Progresszív Intézet
megbízásából egy olyan politikai térkép készült, amelyből kiderül, hogy
az emberek kulturálisan inkább konzervatívok avagy liberálisak-e,
illetve, hogy gazdaságilag jobb- vagy inkább baloldali politikát
preferálnak-e.
MINTA ÉS MÓDSZER. A politikai térkép, amely
elsősorban ideológiai értékmeghatározást nyújt, és nem az egyes
pártokhoz vagy jelöltekhez való viszonyulásból indul ki, egy 1200 fős
reprezentatív felmérés eredményei nyomán rajzolódott ki. Az
értékválasztás komplex meghatározásának alapja egy 73 attitűdállításból
álló kérdéssor, valamint az arra adott válaszok együttjárása.
KÉT
DIMENZIÓ. Az állításokkal való egyetértés mintázatai két dimenzió, egy
gazdasági és egy társadalmi-kulturális mentén szórták a válaszadókat.
Az eredmény tehát egy koordináta-rendszer. A kétdimenziós felmérés
azért lényeges, mert a szavazók nem simulnak bele a hagyományos
bal–jobb felosztásba, mint ahogyan egyébként számos politikai párt sem.
Az egyik dimenziót (vízszintes tengely) a gazdaságpolitika
gyűjtőfogalmával jellemeznénk. Ide tartozik az állam gazdasági szerepe,
a kapitalizmus zabolátlan vagy kontrollált működése, az egyenlőtlenség
kérdése, de például a foglalkoztatás, valamint az egyéni kontra
közösségi felelősség kérdése is. A másik dimenzió (függőleges tengely)
a társadalmi közerkölccsel kapcsolatos tág kört firtatja, például
hogyan látjuk a homoszexuális és egyéb kisebbségek jogait és társadalmi
szerepét, a demokrácia fontosságát és működését, a nemzet iránti
érzelmeket.
HÉT FORMÁCIÓ. A Progresszív Intézet a pártok
programjainak, értékrendszerének beazonosításakor a jelenlegi öt
parlamenti párt – az MSZP, a Fidesz, az MDF, az SZDSZ és a KDNP –,
illetve a Jobbik 2006-os választási programjait, valamit az újonnan
megalakult Lehet Más a Politika formáció krédóját vette alapul.
Természetesen egy párt által meghirdetett program csak egy – ráadásul
változó hatásfokú – elem azon tényezők közül, amelyek a választó
döntését befolyásolják. Ugyanakkor fontos kiindulási alap, főként
azért, mert ez az a pont, ami viszonylagos objektivitással
összevethető, illetve minden párt esetében fellelhető.
KITÖLTHETŐ
TESZT. A kutatás honlapján (www.politikaiterkep.hu) az összes kérdés,
illetve maga a teszt is megtalálható. Ez utóbbit kitöltve, az eredmény
birtokában mindenki képet kaphat arról, mely ideológiai mezőben
helyezkedik el, mennyire van távol saját korcsoportja, az azonos
lakóhellyel vagy iskolai végzettséggel rendelkezők, az azonos
szavazótáborba tartozók koordinátáitól. E mellett kiderítheti azt is,
értékalapon vajon tényleg az általa választott párt írott programja
áll-e hozzá a legközelebb.
A PROGRESSZÍV INTÉZET. A Demos
Magyarország Kft. 100 százalékos tulajdonában álló műhely 2008
februárjában, Budapesten alakult meg, kft. formában. A Progresszív
Intézet (www.progresszivintezet.hu) politikai stratégiai és
kommunikációs tanácsadásra, illetve politikai elemzésre és
prognóziskészítésre szakosodott, ezen túl pedig részt vesz a magyar
politikai élet nyilvános értékelésében is. Az intézet szakemberei azt
vallják: mindenki valamely értékrend perspektívájából szemléli és
értékeli a világot, ezért értékmentes ítélet nincs, legfeljebb az
értékelő nem ismeri vagy nem fedi fel saját nézőpontját. Az intézet épp
emiatt tartotta fontosnak, hogy elkészüljön Magyarország politikai
térképe: missziójának tartja, hogy az ország tudatosabb legyen
értékválasztásában.
Miként változott egyes parlamenti pártok választási rogramjának értékrendszere 1990 óta?
Érdekes
módon a gazdasági kérdéseknek – amelyek Nyugat-Európában a
pártrendszerek többségében a legfontosabb ideológiai törésvonalnak
számítanak – nálunk nincs érdemi szerepük. Ezt igazolja vissza a
Progresszív Intézet szóban forgó, 1200 fős mintán alapuló vizsgálata is
(amelyhez a közvélemény-kutatást és a módszertan kidolgozását a
Publicus Intézet végezte el), kimutatva: az emberek többsége
kifejezetten baloldali állásponton van a gazdaságpolitikai kérdések
zömében. Ez ugyancsak az 1989 előtti időszak öröksége: az államra való
támaszkodás igénye mélyen gyökerezik bennünk. Gazdasági dimenzióban
tehát eddig nem alakult ki baloldali–jobboldali (etatista–piacpárti)
törésvonal, ám a jövőre vonatkozóan ezt nem lehet elvetni; nincs
kizárva, hogy később ennek fontos szerepe lesz. Már csak azért is, mert
jó pár éve a politikai diskurzus egyik fő témája az állam gazdaságban
betöltött szerepének és méretének kérdése.
Tanulságos
megvizsgálni, hogy programjaik alapján milyen utat jártak be a pártok a
politikai térképen a rendszerváltás óta lezajlott választásokon (a
grafikus ábrázolásokat lásd a 16. oldalon). Az MSZP sajátos csigavonal
alakú pályát járt be a rendszerváltás óta. Ennek oka egyértelműen a
gazdaságpolitikája változásában ragadható meg, hiszen kulturálisan egy
helyben maradt. Az MSZP a legjobboldalibb gazdaságpolitikát 1994-ben
képviselte programjában: szigorú fiskális politikát ígértek,
egyértelműen a verseny pártján állva az állam túlterjeszkedésével
szemben. A nagyarányú győzelemhez azonban a 3,60-as kenyér ígérete és a
jobboldal teljes szétesettsége vezetett. Gazdaságpolitikai dimenzióban
a szocialisták 1998-tól kezdve balra csúsztak el, onnan csak 2006-ban
indultak vissza jobbra, és jutottak el abba a köztes pozícióba, amelyet
harmadikutas vagy progresszív politikaként szokás nevezni. Az MSZP
külső (társadalmi) és belső (pártbeli) küzdelmének épp az a
legfontosabb oka, hogy a társadalom etatista alapattitűdjével szemben
versenypártibb politikát képvisel. Ebben a megvilágításban különösen
érdekes, hogy az MSZP két olyan választást is meg tudott nyerni, ahol
alapvetően nem népszerű gazdaságpolitikára épült választási programja.
Az
elmúlt 18 évben a Fidesz tette meg a leghosszabb utat: határozottan
liberális pártból vált mélyen konzervatívvá. A Fidesz most sokkal
közelebb áll a társadalmi alapattitűdhöz, mint legnagyobb riválisa:
politikáját paradox módon inkább a Kádár-rendszerből megörökölt
paternalista hozzáállásra építi, miközben az 1989 előtti
berendezkedéshez való viszony mentén hasadó társadalom antikommunista
része szavaz inkább rá.
Három csoport
Bár a magyar társadalom jellemzően baloldali és
konzervatív értékeket vall, a kép azért nem ennyire homogén. A kapott
adatok elemzése nyomán karakterében három, viszonylag jól azonosítható
csoportra oszthatók az emberek:
Nyitott-alkalmazkodó-etatista E
csoport tagjai gazdasági értelemben ugyan erősen baloldaliak (például
elutasítják az öngondoskodást), ugyanakkor más téren inkább
liberálisak, még ha nem is szélsőséges mértékben: kevésbé ragaszkodnak
a családban betöltött hagyományos szerepekhez, mérsékeltebben
tekintélyelvűek és elfogadók a cigánysággal szemben, míg az egyház
állami szerepvállalását inkább elutasítják.
Bezárkózó-tekintélyelvű-paternalista
Ez a csoport messze a leginkább tekintélyelvű, a legelutasítóbb a
társadalmi különbözőségekkel szemben, ezzel párhuzamosan a kemény
büntetés híve. Tagjai globalizációellenesek, etnocentristák és
cigányellenesek, és a leginkább fogékonyak arra, hogy higgyenek az
összeesküvés-elméletekben. Ők azok, akik a leginkább igényt tartanak az
állami segítségre.
Tradicionalista-piacpárti
E csoport a
társadalmi-kulturális értékeit tekintve a legellentmondásosabb: nagyon
liberális és nagyon konzervatív is egyben. A globalizációt illetően
például a három tábor közül ők a legelfogadóbbak, és rájuk jellemző
legkevésbé az etnocentrizmus, azaz a magyarság különlegességébe vetett
hit, ugyanakkor konzervatívok is, például a nők családban betöltött
szerepét illetően, valamint elutasítják a homoszexualitást és
halálbüntetés-pártiak. Gazdasági dimenzióban viszont egyértelműen
jobboldaliak: az egykulcsos adót pártolják (azaz nem értenek egyet
azzal, hogy azok, akiknek több van, arányaiban többet is adózzanak), és
nem kérnek az állami segítségből, illetve a magántulajdon elsőbbségét
vallják.
Az
MDF egészen 2006-ig nagyjából változatlan értékeket jelenített meg
választási programjaiban, mind kulturális, mind gazdaságpolitikai
szempontból. Azonban 2006-ban utóbbi szempontból erősen elmozdult a
jobboldal felé. A „normális Magyarország” programja
társadalmi-kulturális dimenzióban tehát nem jelent változást,
gazdaságpolitikai értelemben viszont egyértelműen. A szabad demokraták
gazdaságpolitikai programjukat tekintve lineáris pályán haladnak, egyre
inkább jobbra tolódva, miközben liberalizmusukat tekintve 1990 óta
konzekvensek. A párt társadalmilag-kulturálisan mélyen liberális és
jobboldali gazdaságpolitikai értékeket képvisel, s ezek találkoznak a
legkevésbé az emberek többsége által vallottakkal. Hozzá kell tenni
persze, hogy az SZDSZ rétegpártként egy jól behatárolható csoportra
építi politikáját. Ezzel együtt nehéz helyzetben van, mert a magyar
társadalom nem liberális, és csak kevéssé fogékony a jobboldali
gazdaságpolitikára. Mindazonáltal teremhet számára babér, hiszen nem
csak a kereslet, de a kínálat is generálja a politikai piacot, illetve
érdemes újfent jelezni, hogy az etatista–piacpárti dimenzióból még
lehet a jövőben meghatározó törésvonal.
A választói döntés tehát
sok tényező függvénye: a politikusok karaktere, a meghatározó
törésvonalak és az aktuális politikai botrányok is szerepet kapnak
benne, csak hogy a legfontosabbakat említsük. Természetesen e jelenség
nem tipikusan magyar. A pártoknak azonban nálunk szembe kell nézniük
azzal a kihívással is, hogy értékalapon nincsenek jól körberajzolható
társadalmi csoportok, ezért ilyen üzeneteik célcsoportra való
formálása, majd azok célba juttatása problémásnak ígérkezik. (Még
„szerencse”, hogy ezek a táborok a pártválasztásukat illetően igenis
jól azonosíthatóak, az előbb említett törésvonalak mentén.)
Ugyanakkor
nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy a politika nem egyirányú utca.
Nem csak a választói igények formálják a pártokat mondanivalójuk
kialakításában, de fordítva is igaz: a pártok magukkal húzhatják a
társadalmat. Komoly erkölcsi, de nem kevésbé stratégiai dilemma, vajon
egy párt mennyiben követheti a társadalmi értékalapú elvárásokat: az
vajon jót vagy rosszat tesz-e a nemzetgazdaságnak. Persze a törésvonal
itt is mentsvár, alkalmat ad arra, hogy ezt a kérdést ne kelljen egy
pártnak megválaszolnia. Az értékrendek és a hozzájuk kapcsolódó
fogalmak zűrzavarának tehát nemcsak okozói, de haszonélvezői is a
politikai pártok: politikájukat nagyjából a választók
érték-preferenciáitól függetlenül alakíthatják ki.
Lánczi András, a Corvinus Egyetem Politika-tudományi Intézetének igazgatója. Szigetvári Viktor, az MSZP volt kampányfőnöke. Fotó: Hartyányi Norbert
Fotó: Szigeti Tamás
Szigetvári
Viktort, az MSZP volt kampányfőnökét nem lepte meg a felmérés
eredménye. „Ilyen a magyar társadalom. A rendszerváltás óta sokféle
vizsgálattal járták körbe a kérdést, mindannyiszor ez az eredmény
született” – mondja. Véleménye szerint a magyarországihoz hasonló
ideológiai keveredés tapasztalható a volt szocialista államok szinte
mindegyikében. A lassan fejlődő polgári demokráciákban a lakosságnak
magas elvárásai vannak az állammal szemben. „Romániában, ahol volt
szerencsém több választási kampányt is végigkövetni az elmúlt másfél
évben, szintén azt tapasztaltam, hogy előkelő helyen áll a szociális
újraelosztás, pedig ott a gazdaságpolitikai liberalizmus hozzánk képest
jobban elfogadott.”
Szigetvári úgy látja, hogy bár a kis
pártoknak is maradtak még lehetőségeik, a magyar politikai élet a
kétpárti berendezkedés felé halad. „Ugyanakkor egy domináns kétpárti
rendszer önmagában semmivel sem kevésbé demokratikus, mint egy
fragmentáltabb” – teszi hozzá. Azt sem gondolja, hogy önmagában az
feszültséget kelt, ha a pártok egyik-másik kérdésben a szimbolikus
értékrendszerüktől idegen elvek megvalósítására törekszenek. A kérdés
az összkép hitelessége. Mint fogalmaz, a szavazók nem „hand made” módon
választanak pártot, hanem konfekcióból „öltözködnek”, amikor voksolnak.
„Lehet, hosszú a zakó, fel kell hajtani, s igazítani kell a nadrágon
is, de összességében mégis megfelel az egyiknek vagy a másiknak a
kétpólusúvá váló rendszerben. Még ha vannak is fenntartásaik a
választóknak, a csomag sokszor összességében elfogadható, mert azt a
kulturális, ideológiai, történelmi beidegződési mintát nyújtja
számukra, amit keresnek.” A volt kampányfőnök szerint a szavazótábor
látványos zsugorodásához az kell, hogy az egész történet hitelessége
megbillenjen, és ezt külső elemek is erősítsék, egy korrupciós vádtól a
kormányzati működés ingadozó színvonaláig, avagy akár egy ellenzéki
párt alternatívaállítási képtelenségéig bezárólag.
„Nekem még
senki nem bizonyította, hogy a modern polgári demokráciák közül éppen a
magyarban a legkevésbé programorientáltak a választók, s nem olvasnak
pártprogramot – mivel szerintem igazán sehol sem olvasnak. Tény,
nincsenek ott az emberek zsebében a programfüzetek, nem úgy
tanulmányozzák, mint a sajtót vagy a szépirodalmat. A politikai erők fő
üzenetei és így a programjai azonban eljutnak hozzájuk.” A különbség
szerinte más országokhoz képest ott van, hogy a nyilvános politikai
diskurzus mennyi programelemet és szakpolitikai tényezőt tartalmaz.
Meggyőződése, hogy nálunk is eljön majd az az idő, amikor ha a
politikus adócsökkentésről beszél, akkor részletesen el kell
magyaráznia, azt milyen forrásból tartja megvalósíthatónak. Ha pedig
adóemelést hirdet, akkor azt kell részleteznie, hogy a bevételeket mire
kívánja fordítani. „Mindez a politikai kultúra alakulásának a
függvénye” – teszi hozzá az MSZP volt kampányfőnöke.
A változástól való félelem a legerősebb
Materiális
ügyek foglalkoztatják elsődlegesen a magyar szavazókat, az, hogy mit
kapnak az államtól, milyen módon valósul meg az állami újraelosztás;
spirituális, vallási, erkölcsi kérdések kevéssé befolyásolják őket –
nyilatkozta a Figyelőnek Lánczi András filozófus, egyetemi tanár. A
Budapesti Corvinus Egyetem Politikatudományi Intézetének igazgatója
szerint az államközpontú gondolkodás ugyanakkor nem kizárólag a volt
kommunista berendezkedésű államok problémája, jellemző az egész XX.
századra. Jól ismert, hogy Magyarországon – miközben a választópolgárok
bizalmatlanok az állammal szemben, önkényes hatalomnak látják, amely
képtelen a saját törvényeit betartani és betartatni – paradox módon
mégis az államot „használnák”, az államtól várnak segítséget.
„Ilyen
értelemben az állampárti időkhöz képest nem sokat változott a
közgondolkozás” – húzta alá Lánczi András. Magyarázata szerint ennek az
az oka, hogy viszonylag gyorsan leraktuk a demokratikus rendszer
alapjait, létrejött az új alkotmányos berendezkedés, azonban nem ment
végbe az a morális, szellemi, kulturális magatartásbeli változás,
amelynek a jogállamiság társadalmi „szövetét” kell alkotnia – ez csak
lassú folyamat lehet. A rendszerváltó politikai elit abban
gondolkodott, hogy az új intézményrendszer majd magával hoz egy új
politikai kultúrát, új magatartás mintát, ami el is indult, ám 2002-ben
megtorpant. Olyan politikai kultúra alakult ki, amelyben a két oldal
nem tekinti egymást egyenrangúnak. Demokráciaellenesnek, kirekesztőnek
látják és láttatják egymást, s üzeneteikben is ezt fogalmazzák meg.
Lánczi álláspontja szerint a tömegeket az a politikai erő nyeri meg,
amelyik kevésbé látszik fenyegetőnek.
A tömegek ugyanis mindig
konzervatívok, félnek a változástól, s ahhoz húznak, akitől a
legkevésbé kell tartaniuk. „A tömegek mozgását a változástól való
félelem irányítja, ami megelőz minden jobb- és baloldali szimpátiát” –
hangsúlyozta a szakember. Szerinte nem ez az első felmérés, amely abba
az irányba mutat, hogy a bal- és jobboldali szavazók között csekély az
értékválasztásból fakadó eltérés, ugyanakkor a választói magatartásban
mégis éles határvonal húzható meg. A választókat kevéssé befolyásolják
a pártprogramok, nem is igen ismerik azok tartalmát, még kevésbé a
pártok belső életét. A szerint döntenek, hogy a kirakatba állított
„figurák”, pártvezetők személyisége mennyire elfogadhatóak számukra.
Nem véletlen, hogy a környező országokhoz képest nálunk dívik a
legerőteljesebben a lejárató kampány, már-már művészi fokra
fejlesztették, holott hosszú távon egyik fél sem jön ki jól a
befeketítésből.
Lánczi András szerint a magyar választói lélekre
a változástól való félelem mellett az is hat, hogy mióta ismeri az
adott politikai erőt, s annak vezetőit. „Meg lehet nézni, hogy a több
évtized óta reflektorfényben lévő vezetők iránt nagy a bizalom, s
ugyanez jellemzi a média szereplőit is.” Lánczi úgy látja, a kétosztatú
berendezkedés felé halad a magyar politikai élet. „Nincs esélye annak,
hogy egy harmadik erő előtörjön a semmiből, mert ez egyik nagy pártnak
sem érdeke. Erről még csak egyeztetniük sem kell.”
fn.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Móricz János kutatásai - előadás - Tayos-barlang dokumentált története 2. Kötet - könyvbemutató
Móricz János kutatásainak múltja, jelene és jövője (avagy az aranykori tudás iránti sóvárgásunk csapdája) – Előadás
Akárcsak a liba, cukor és marhaágazat, a hazai légiközlekedés leépítése is a gazdaságunknak ad egy nagy pofont
Bemutatkozik az Indymedia, a világ közel 50 országában működő, politikai és gazdasági csoportok érdekeitől független önkéntesek médiája