Hírek hírek hírek: Milyen a gazdasági és társadalmi nézeted? Hol állsz a magyar társadalomban?

Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 460 fő
  • Képek - 1566 db
  • Videók - 198 db
  • Blogbejegyzések - 963 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 259 db

Üdvözlettel,

HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 460 fő
  • Képek - 1566 db
  • Videók - 198 db
  • Blogbejegyzések - 963 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 259 db

Üdvözlettel,

HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 460 fő
  • Képek - 1566 db
  • Videók - 198 db
  • Blogbejegyzések - 963 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 259 db

Üdvözlettel,

HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 460 fő
  • Képek - 1566 db
  • Videók - 198 db
  • Blogbejegyzések - 963 db
  • Fórumtémák - 27 db
  • Linkek - 259 db

Üdvözlettel,

HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Válaszolj meg a 88 kérdésre az alábbi linket a keresősávba másolva és ismerd meg a magyar társadalomban elfoglalt helyed.

 

http://www.politikaiterkep.hu/survey/

 

 

A többiek eredménye:

 

Az MSZP és a Fidesz szavazótábora igen közel áll egymáshoz: mindkét csoport inkább konzervatív értékeket képvisel, miközben baloldali gazdaságpolitikára fogékony – derül ki a Progresszív Intézet egy felmérésre alapozott, s a Figyelő rendelkezésére bocsátott kutatásából, amely azt igazolja, hogy egyik párt szavazótáborának sincs koherens értékrendszere, ezért a pártválasztást nem az értékválasztás határozza meg.

Egymás mellé montírozott ellentáborok 2006-ból. Az értékválasztásokban alig van eltérés.

Egymás mellé montírozott ellentáborok 2006-ból.
Az értékválasztásokban alig van eltérés.
Az illusztrációt Szandelszki Béla fotókból Dániel András készítette.

Magyarország társadalma 88 százalékában fogékony a baloldali gazdaságpolitikára, azaz ragaszkodik a Kádár-rendszerben megszokott állami gondoskodáshoz, társadalmi-kulturális szempontból viszont 68 százalékuk az ideológiai koordinátarendszer konzervatív térfelére sorolható. Ez annyit tesz: lényegében mindegy, hogy a társadalmat jövedelem, iskolai végzettség, kor, nem, vagy egyéb szociológiai jellemző alapján különböztetjük meg, a létrejövő csoportok között csak kis különbségek mutatkoznak az értékválasztásuk terén. Azaz ebből a szempontból nem fontos, hogy valaki városi vagy falun él, öreg vagy fiatal, sokat keres vagy éppen szűkösen él, ugyanúgy döntően konzervatívok és etatisták az emberek.

Ha a magyarok valóban a tudatos vagy kevésbé tudatos értékválasztásuk alapján szavaznának, az Országgyűlés összetétele másként festene: az SZDSZ minden bizonnyal kiesne, ezzel szemben a Jobbik például

Ha a magyarok valóban a tudatos vagy kevésbé tudatos értékválasztásuk alapján szavaznának, az Országgyűlés összetétele másként festene: az SZDSZ minden bizonnyal kiesne, ezzel szemben a Jobbik például helyet kapna benne.

Akkor miként lehet, hogy az egyformán gondolkodó emberek mégis másként szavaznak, ha pártokról van szó? A magyarázat a törésvonalakban keresendő, amelyek mentén a társadalom nagyobb csoportokra oszlik, és amelyek jellemzően meghatározzák, hogy egyik vagy másik pártra adják le szavazatukat. Ilyen törésvonal például a város–vidék dimenzió, amely a megvallott értékeikben nem tükröződik (például a budapestiek nem számottevően liberálisabbak, mint a más városokban élők), de a szavazói viselkedést már erősen befolyásolja. Ennél is markánsabb ok az 1989 előtti rendszerhez való viszony. A Kádár-rendszerhez való érzelmi-politikai viszonyulás sokkal markánsabb törésvonalat jelent a pártválasztás tekintetében, mint a gazdasági vagy a társadalmi-kulturális értékválasztás. Ez paradox módon azt jelenti, hogy a választók túlnyomó többsége a Kádár-rendszer elemeit, a gondoskodó akol melegét kéri számon választott pártjától, azonban míg egyesek (az MSZP-szavazók) megengedőbb, addig mások (a Fidesz-szavazók) elutasítóbbak magával a rendszerrel szemben.

A felmérésről

ÉRTÉKTÉRKÉP. Számos kutatás vizsgálta már a pártok szavazóinak viselkedését, a törésvonalakat, amelyek mentén a választók erre vagy arra az oldalra szavaznak. Azonban arról, hogy az emberek – pártválasztásukon túl – milyen értékeket vallanak magukénak, és ez hogyan cseng egybe szavazási szokásaikkal, korábban nem voltak ismereteink. A mostani közvélemény-kutatás nyomán a Progresszív Intézet megbízásából egy olyan politikai térkép készült, amelyből kiderül, hogy az emberek kulturálisan inkább konzervatívok avagy liberálisak-e, illetve, hogy gazdaságilag jobb- vagy inkább baloldali politikát preferálnak-e.

MINTA ÉS MÓDSZER. A politikai térkép, amely elsősorban ideológiai értékmeghatározást nyújt, és nem az egyes pártokhoz vagy jelöltekhez való viszonyulásból indul ki, egy 1200 fős reprezentatív felmérés eredményei nyomán rajzolódott ki. Az értékválasztás komplex meghatározásának alapja egy 73 attitűdállításból álló kérdéssor, valamint az arra adott válaszok együttjárása.

KÉT DIMENZIÓ. Az állításokkal való egyetértés mintázatai két dimenzió, egy gazdasági és egy társadalmi-kulturális mentén szórták a válaszadókat. Az eredmény tehát egy koordináta-rendszer. A kétdimenziós felmérés azért lényeges, mert a szavazók nem simulnak bele a hagyományos bal–jobb felosztásba, mint ahogyan egyébként számos politikai párt sem. Az egyik dimenziót (vízszintes tengely) a gazdaságpolitika gyűjtőfogalmával jellemeznénk. Ide tartozik az állam gazdasági szerepe, a kapitalizmus zabolátlan vagy kontrollált működése, az egyenlőtlenség kérdése, de például a foglalkoztatás, valamint az egyéni kontra közösségi felelősség kérdése is. A másik dimenzió (függőleges tengely) a társadalmi közerkölccsel kapcsolatos tág kört firtatja, például hogyan látjuk a homoszexuális és egyéb kisebbségek jogait és társadalmi szerepét, a demokrácia fontosságát és működését, a nemzet iránti érzelmeket.

HÉT FORMÁCIÓ. A Progresszív Intézet a pártok programjainak, értékrendszerének beazonosításakor a jelenlegi öt parlamenti párt – az MSZP, a Fidesz, az MDF, az SZDSZ és a KDNP –, illetve a Jobbik 2006-os választási programjait, valamit az újonnan megalakult Lehet Más a Politika formáció krédóját vette alapul. Természetesen egy párt által meghirdetett program csak egy – ráadásul változó hatásfokú – elem azon tényezők közül, amelyek a választó döntését befolyásolják. Ugyanakkor fontos kiindulási alap, főként azért, mert ez az a pont, ami viszonylagos objektivitással összevethető, illetve minden párt esetében fellelhető.

KITÖLTHETŐ TESZT. A kutatás honlapján (www.politikaiterkep.hu) az összes kérdés, illetve maga a teszt is megtalálható. Ez utóbbit kitöltve, az eredmény birtokában mindenki képet kaphat arról, mely ideológiai mezőben helyezkedik el, mennyire van távol saját korcsoportja, az azonos lakóhellyel vagy iskolai végzettséggel rendelkezők, az azonos szavazótáborba tartozók koordinátáitól. E mellett kiderítheti azt is, értékalapon vajon tényleg az általa választott párt írott programja áll-e hozzá a legközelebb.

A PROGRESSZÍV INTÉZET. A Demos Magyarország Kft. 100 százalékos tulajdonában álló műhely 2008 februárjában, Budapesten alakult meg, kft. formában. A Progresszív Intézet (www.progresszivintezet.hu) politikai stratégiai és kommunikációs tanácsadásra, illetve politikai elemzésre és prognóziskészítésre szakosodott, ezen túl pedig részt vesz a magyar politikai élet nyilvános értékelésében is. Az intézet szakemberei azt vallják: mindenki valamely értékrend perspektívájából szemléli és értékeli a világot, ezért értékmentes ítélet nincs, legfeljebb az értékelő nem ismeri vagy nem fedi fel saját nézőpontját. Az intézet épp emiatt tartotta fontosnak, hogy elkészüljön Magyarország politikai térképe: missziójának tartja, hogy az ország tudatosabb legyen értékválasztásában.



Érdekes módon a gazdasági kérdéseknek – amelyek Nyugat-Európában a pártrendszerek többségében a legfontosabb ideológiai törésvonalnak számítanak – nálunk nincs érdemi szerepük. Ezt igazolja vissza a Progresszív Intézet szóban forgó, 1200 fős mintán alapuló vizsgálata is (amelyhez a közvélemény-kutatást és a módszertan kidolgozását a Publicus Intézet végezte el), kimutatva: az emberek többsége kifejezetten baloldali állásponton van a gazdaságpolitikai kérdések zömében. Ez ugyancsak az 1989 előtti időszak öröksége: az államra való támaszkodás igénye mélyen gyökerezik bennünk. Gazdasági dimenzióban tehát eddig nem alakult ki baloldali–jobboldali (etatista–piacpárti) törésvonal, ám a jövőre vonatkozóan ezt nem lehet elvetni; nincs kizárva, hogy később ennek fontos szerepe lesz. Már csak azért is, mert jó pár éve a politikai diskurzus egyik fő témája az állam gazdaságban betöltött szerepének és méretének kérdése.

Miként változott egyes parlamenti pártok választási rogramjának értékrendszere 1990 óta?

Miként változott egyes parlamenti pártok választási rogramjának értékrendszere 1990 óta?

A pártprogramok elemzéséből az tűnik ki, hogy 2006-ban a Fidesz sokkal közelebb állt a néplélekhez, mint a szocialisták. Az MSZP-nek komoly akadályt kellett leküzdenie: az állami szerepvállalásra kevésbé építő, a Fideszétől jobbra álló gazdaságpolitikát kellett annak a szavazótábornak „eladnia”, amelyik – hasonlóan a Fidesz-táborhoz – alapvetően az állami gondoskodást óhajtja. Ám az a tény, hogy mégis a szocialisták nyertek az országgyűlési választáson, megint csak a törésvonal meghatározó jelentőségét és a gazdasági kérdések háttérbe szorulását igazolja: a szavazók kevéssé program- és értéktudatosak, azaz döntésüket a fülkében elsősorban nem a pártok programjából vezetik le. Ugyanezt támasztja alá a Jobbik és a KDNP jelensége: e két párt a magyar néplélekhez közel álló programot fogalmazott meg 2006-ban, támogatottságukat tekintve mégis a sor végén állnak. Arról sem szabad azonban megfeledkezni, hogy a piac e szegmense telített: a Fidesz – etatista attitűddel, baloldalról – lefedi a társadalmi-kulturális jobboldal teljes spektrumát, elvéve a levegőt a többi, ezen a térfélen versenyző párt elől. Érdekes, hogy a tavaly megalakult Lehet Más a Politika (LMP) formáció is körülbelül ott „keresgél”, ahol az SZDSZ, a piac tehát itt is sűrűsödik. Az MDF jó eséllyel pályázik a tradicionalista-versenypárti csoportra; 2006-ban megfogalmazott programja e szegmens értékrendjéhez esik a legközelebb.

Tanulságos megvizsgálni, hogy programjaik alapján milyen utat jártak be a pártok a politikai térképen a rendszerváltás óta lezajlott választásokon (a grafikus ábrázolásokat lásd a 16. oldalon). Az MSZP sajátos csigavonal alakú pályát járt be a rendszerváltás óta. Ennek oka egyértelműen a gazdaságpolitikája változásában ragadható meg, hiszen kulturálisan egy helyben maradt. Az MSZP a legjobboldalibb gazdaságpolitikát 1994-ben képviselte programjában: szigorú fiskális politikát ígértek, egyértelműen a verseny pártján állva az állam túlterjeszkedésével szemben. A nagyarányú győzelemhez azonban a 3,60-as kenyér ígérete és a jobboldal teljes szétesettsége vezetett. Gazdaságpolitikai dimenzióban a szocialisták 1998-tól kezdve balra csúsztak el, onnan csak 2006-ban indultak vissza jobbra, és jutottak el abba a köztes pozícióba, amelyet harmadikutas vagy progresszív politikaként szokás nevezni. Az MSZP külső (társadalmi) és belső (pártbeli) küzdelmének épp az a legfontosabb oka, hogy a társadalom etatista alapattitűdjével szemben versenypártibb politikát képvisel. Ebben a megvilágításban különösen érdekes, hogy az MSZP két olyan választást is meg tudott nyerni, ahol alapvetően nem népszerű gazdaságpolitikára épült választási programja.

Az elmúlt 18 évben a Fidesz tette meg a leghosszabb utat: határozottan liberális pártból vált mélyen konzervatívvá. A Fidesz most sokkal közelebb áll a társadalmi alapattitűdhöz, mint legnagyobb riválisa: politikáját paradox módon inkább a Kádár-rendszerből megörökölt paternalista hozzáállásra építi, miközben az 1989 előtti berendezkedéshez való viszony mentén hasadó társadalom antikommunista része szavaz inkább rá.

Három csoport
Bár a magyar társadalom jellemzően baloldali és konzervatív értékeket vall, a kép azért nem ennyire homogén. A kapott adatok elemzése nyomán karakterében három, viszonylag jól azonosítható csoportra oszthatók az emberek:
Nyitott-alkalmazkodó-etatista E csoport tagjai gazdasági értelemben ugyan erősen baloldaliak (például elutasítják az öngondoskodást), ugyanakkor más téren inkább liberálisak, még ha nem is szélsőséges mértékben: kevésbé ragaszkodnak a családban betöltött hagyományos szerepekhez, mérsékeltebben tekintélyelvűek és elfogadók a cigánysággal szemben, míg az egyház állami szerepvállalását inkább elutasítják.

Bezárkózó-tekintélyelvű-paternalista
Ez a csoport messze a leginkább tekintélyelvű, a legelutasítóbb a társadalmi különbözőségekkel szemben, ezzel párhuzamosan a kemény büntetés híve. Tagjai globalizációellenesek, etnocentristák és cigányellenesek, és a leginkább fogékonyak arra, hogy higgyenek az összeesküvés-elméletekben. Ők azok, akik a leginkább igényt tartanak az állami segítségre.

Tradicionalista-piacpárti
E csoport a társadalmi-kulturális értékeit tekintve a legellentmondásosabb: nagyon liberális és nagyon konzervatív is egyben. A globalizációt illetően például a három tábor közül ők a legelfogadóbbak, és rájuk jellemző legkevésbé az etnocentrizmus, azaz a magyarság különlegességébe vetett hit, ugyanakkor konzervatívok is, például a nők családban betöltött szerepét illetően, valamint elutasítják a homoszexualitást és halálbüntetés-pártiak. Gazdasági dimenzióban viszont egyértelműen jobboldaliak: az egykulcsos adót pártolják (azaz nem értenek egyet azzal, hogy azok, akiknek több van, arányaiban többet is adózzanak), és nem kérnek az állami segítségből, illetve a magántulajdon elsőbbségét vallják.



Az MDF egészen 2006-ig nagyjából változatlan értékeket jelenített meg választási programjaiban, mind kulturális, mind gazdaságpolitikai szempontból. Azonban 2006-ban utóbbi szempontból erősen elmozdult a jobboldal felé. A „normális Magyarország” programja társadalmi-kulturális dimenzióban tehát nem jelent változást, gazdaságpolitikai értelemben viszont egyértelműen. A szabad demokraták gazdaságpolitikai programjukat tekintve lineáris pályán haladnak, egyre inkább jobbra tolódva, miközben liberalizmusukat tekintve 1990 óta konzekvensek. A párt társadalmilag-kulturálisan mélyen liberális és jobboldali gazdaságpolitikai értékeket képvisel, s ezek találkoznak a legkevésbé az emberek többsége által vallottakkal. Hozzá kell tenni persze, hogy az SZDSZ rétegpártként egy jól behatárolható csoportra építi politikáját. Ezzel együtt nehéz helyzetben van, mert a magyar társadalom nem liberális, és csak kevéssé fogékony a jobboldali gazdaságpolitikára. Mindazonáltal teremhet számára babér, hiszen nem csak a kereslet, de a kínálat is generálja a politikai piacot, illetve érdemes újfent jelezni, hogy az etatista–piacpárti dimenzióból még lehet a jövőben meghatározó törésvonal.

A választói döntés tehát sok tényező függvénye: a politikusok karaktere, a meghatározó törésvonalak és az aktuális politikai botrányok is szerepet kapnak benne, csak hogy a legfontosabbakat említsük. Természetesen e jelenség nem tipikusan magyar. A pártoknak azonban nálunk szembe kell nézniük azzal a kihívással is, hogy értékalapon nincsenek jól körberajzolható társadalmi csoportok, ezért ilyen üzeneteik célcsoportra való formálása, majd azok célba juttatása problémásnak ígérkezik. (Még „szerencse”, hogy ezek a táborok a pártválasztásukat illetően igenis jól azonosíthatóak, az előbb említett törésvonalak mentén.)

Ugyanakkor nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy a politika nem egyirányú utca. Nem csak a választói igények formálják a pártokat mondanivalójuk kialakításában, de fordítva is igaz: a pártok magukkal húzhatják a társadalmat. Komoly erkölcsi, de nem kevésbé stratégiai dilemma, vajon egy párt mennyiben követheti a társadalmi értékalapú elvárásokat: az vajon jót vagy rosszat tesz-e a nemzetgazdaságnak. Persze a törésvonal itt is mentsvár, alkalmat ad arra, hogy ezt a kérdést ne kelljen egy pártnak megválaszolnia. Az értékrendek és a hozzájuk kapcsolódó fogalmak zűrzavarának tehát nemcsak okozói, de haszonélvezői is a politikai pártok: politikájukat nagyjából a választók érték-preferenciáitól függetlenül alakíthatják ki.


Lánczi András, a Corvinus Egyetem Politika-tudományi Intézetének igazgatója. Fotó: Szigeti Tamás

Lánczi András, a Corvinus Egyetem Politika-tudományi Intézetének igazgatója.
Fotó: Szigeti Tamás

A fő üzenetek azért célba érnek
Szigetvári Viktort, az MSZP volt kampányfőnökét nem lepte meg a felmérés eredménye. „Ilyen a magyar társadalom. A rendszerváltás óta sokféle vizsgálattal járták körbe a kérdést, mindannyiszor ez az eredmény született” – mondja. Véleménye szerint a magyarországihoz hasonló ideológiai keveredés tapasztalható a volt szocialista államok szinte mindegyikében. A lassan fejlődő polgári demokráciákban a lakosságnak magas elvárásai vannak az állammal szemben. „Romániában, ahol volt szerencsém több választási kampányt is végigkövetni az elmúlt másfél évben, szintén azt tapasztaltam, hogy előkelő helyen áll a szociális újraelosztás, pedig ott a gazdaságpolitikai liberalizmus hozzánk képest jobban elfogadott.”

Szigetvári úgy látja, hogy bár a kis pártoknak is maradtak még lehetőségeik, a magyar politikai élet a kétpárti berendezkedés felé halad. „Ugyanakkor egy domináns kétpárti rendszer önmagában semmivel sem kevésbé demokratikus, mint egy fragmentáltabb” – teszi hozzá. Azt sem gondolja, hogy önmagában az feszültséget kelt, ha a pártok egyik-másik kérdésben a szimbolikus értékrendszerüktől idegen elvek megvalósítására törekszenek. A kérdés az összkép hitelessége. Mint fogalmaz, a szavazók nem „hand made” módon választanak pártot, hanem konfekcióból „öltözködnek”, amikor voksolnak. „Lehet, hosszú a zakó, fel kell hajtani, s igazítani kell a nadrágon is, de összességében mégis megfelel az egyiknek vagy a másiknak a kétpólusúvá váló rendszerben. Még ha vannak is fenntartásaik a választóknak, a csomag sokszor összességében elfogadható, mert azt a kulturális, ideológiai, történelmi beidegződési mintát nyújtja számukra, amit keresnek.” A volt kampányfőnök szerint a szavazótábor látványos zsugorodásához az kell, hogy az egész történet hitelessége megbillenjen, és ezt külső elemek is erősítsék, egy korrupciós vádtól a kormányzati működés ingadozó színvonaláig, avagy akár egy ellenzéki párt alternatívaállítási képtelenségéig bezárólag.

„Nekem még senki nem bizonyította, hogy a modern polgári demokráciák közül éppen a magyarban a legkevésbé programorientáltak a választók, s nem olvasnak pártprogramot – mivel szerintem igazán sehol sem olvasnak. Tény, nincsenek ott az emberek zsebében a programfüzetek, nem úgy tanulmányozzák, mint a sajtót vagy a szépirodalmat. A politikai erők fő üzenetei és így a programjai azonban eljutnak hozzájuk.” A különbség szerinte más országokhoz képest ott van, hogy a nyilvános politikai diskurzus mennyi programelemet és szakpolitikai tényezőt tartalmaz. Meggyőződése, hogy nálunk is eljön majd az az idő, amikor ha a politikus adócsökkentésről beszél, akkor részletesen el kell magyaráznia, azt milyen forrásból tartja megvalósíthatónak. Ha pedig adóemelést hirdet, akkor azt kell részleteznie, hogy a bevételeket mire kívánja fordítani. „Mindez a politikai kultúra alakulásának a függvénye” – teszi hozzá az MSZP volt kampányfőnöke.

Szigetvári Viktor, az MSZP volt kampányfőnöke. Fotó: Hartyányi Norbert

Szigetvári Viktor, az MSZP volt kampányfőnöke. Fotó: Hartyányi Norbert

Szigetvári Viktor, az MSZP volt kampányfőnöke
A változástól való félelem a legerősebb
Materiális ügyek foglalkoztatják elsődlegesen a magyar szavazókat, az, hogy mit kapnak az államtól, milyen módon valósul meg az állami újraelosztás; spirituális, vallási, erkölcsi kérdések kevéssé befolyásolják őket – nyilatkozta a Figyelőnek Lánczi András filozófus, egyetemi tanár. A Budapesti Corvinus Egyetem Politikatudományi Intézetének igazgatója szerint az államközpontú gondolkodás ugyanakkor nem kizárólag a volt kommunista berendezkedésű államok problémája, jellemző az egész XX. századra. Jól ismert, hogy Magyarországon – miközben a választópolgárok bizalmatlanok az állammal szemben, önkényes hatalomnak látják, amely képtelen a saját törvényeit betartani és betartatni – paradox módon mégis az államot „használnák”, az államtól várnak segítséget.

„Ilyen értelemben az állampárti időkhöz képest nem sokat változott a közgondolkozás” – húzta alá Lánczi András. Magyarázata szerint ennek az az oka, hogy viszonylag gyorsan leraktuk a demokratikus rendszer alapjait, létrejött az új alkotmányos berendezkedés, azonban nem ment végbe az a morális, szellemi, kulturális magatartásbeli változás, amelynek a jogállamiság társadalmi „szövetét” kell alkotnia – ez csak lassú folyamat lehet. A rendszerváltó politikai elit abban gondolkodott, hogy az új intézményrendszer majd magával hoz egy új politikai kultúrát, új magatartás mintát, ami el is indult, ám 2002-ben megtorpant. Olyan politikai kultúra alakult ki, amelyben a két oldal nem tekinti egymást egyenrangúnak. Demokráciaellenesnek, kirekesztőnek látják és láttatják egymást, s üzeneteikben is ezt fogalmazzák meg. Lánczi álláspontja szerint a tömegeket az a politikai erő nyeri meg, amelyik kevésbé látszik fenyegetőnek.

A tömegek ugyanis mindig konzervatívok, félnek a változástól, s ahhoz húznak, akitől a legkevésbé kell tartaniuk. „A tömegek mozgását a változástól való félelem irányítja, ami megelőz minden jobb- és baloldali szimpátiát” – hangsúlyozta a szakember. Szerinte nem ez az első felmérés, amely abba az irányba mutat, hogy a bal- és jobboldali szavazók között csekély az értékválasztásból fakadó eltérés, ugyanakkor a választói magatartásban mégis éles határvonal húzható meg. A választókat kevéssé befolyásolják a pártprogramok, nem is igen ismerik azok tartalmát, még kevésbé a pártok belső életét. A szerint döntenek, hogy a kirakatba állított „figurák”, pártvezetők személyisége mennyire elfogadhatóak számukra. Nem véletlen, hogy a környező országokhoz képest nálunk dívik a legerőteljesebben a lejárató kampány, már-már művészi fokra fejlesztették, holott hosszú távon egyik fél sem jön ki jól a befeketítésből.

Lánczi András szerint a magyar választói lélekre a változástól való félelem mellett az is hat, hogy mióta ismeri az adott politikai erőt, s annak vezetőit. „Meg lehet nézni, hogy a több évtized óta reflektorfényben lévő vezetők iránt nagy a bizalom, s ugyanez jellemzi a média szereplőit is.” Lánczi úgy látja, a kétosztatú berendezkedés felé halad a magyar politikai élet. „Nincs esélye annak, hogy egy harmadik erő előtörjön a semmiből, mert ez egyik nagy pártnak sem érdeke. Erről még csak egyeztetniük sem kell.”


fn.hu




Címkék: gazdaság konzervatív kutatás piac politikai szociális

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

B Klári üzente 15 éve

Érdekes!

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu