Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Félő, hogy a virtuális közösségekben szocializálódó legfiatalabb, úgynevezett Z generáció felnőttként nehezen teremt majd emberi kapcsolatokat. A marketingesek azonban máris tudják, hogy kell velük bánni.
A legfiatalabb választók, a 24 év alatti amerikaiak kétharmada
szavazott Barack Obamára – derül ki a CNN tévécsatorna vizsgálatából –,
míg az idősebb generációkból egyre kevesebben, a 40 és 49 év
közöttieknek csak a 49 százaléka akarta őt az Egyesült Államok
elnökének. A fiatalok körében aratott siker egyik lényeges tényezője
volt elemzők szerint, hogy a jelölt tanácsadói tudatosan építettek az
ifjúság többségének netfüggőségére, és a kampány során számos „obamás”
videót terítettek a YouTube-on, a legnépszerűbb videomegosztó
rendszeren.
Az említett célcsoportot egyes szakértők Z
generációnak nevezik: ők lennének a nem sokkal az érettségi előtt,
illetve után állók. Az elnevezés Douglas Coupland kanadai író X
generáció című, 1991-es posztbeat regényére vezethető vissza, amely
három fiatalnak a fogyasztói társadalomból való kivonulását tárgyalja.
Társadalomtudósok ennek nyomán kezdték használni az elnevezést a mai
harmincasok-negyvenesek korosztályára. Pedig a könyv igazából nem is
róluk, hanem a második világháború utáni népességrobbanás, a baby boom
nemzedékéről szól, akiket Angliában az 1960-as években egy
tinédzserkutatás során már elneveztek X generációnak. Az 1990-es
években elterjedt kifejezéshez ragaszkodva aztán a szociológusok
kénytelenek voltak Y-nal, illetve Z-vel jelölni a rákövetkező, az X-től
markánsan eltérő mai huszon-, illetve tizenéveseket, rezignáltan
tudomásul véve, hogy ezzel a logikával a 21. századi nemzedékeknek már
nem jut majd új elnevezés.
HVG
|
A
generációk jellegzetességeit a második világháború után kezdték
vizsgálni, ám e diszciplína máig nem nyert teljes létjogosultságot a
szociológia berkeiben. „A generációk nem úgy jönnek egymás után, mint a
buszok; a határaik összemosódnak” – érzékelteti az effajta osztályozás
egyik fő hátulütőjét Hammer Ferenc szociológus. A generációkutatások
ugyanis általában a születési dátumot veszik alapul, de könynyen
előfordulhat, hogy valaki egyszerre több generációhoz is tartozik.
Egyesek még a mai negyveneseket is hol az X-hez, hol a baby boomerekhez
sorolják, de az utánuk jövő Y generáció születési idejét is vannak,
akik az 1990-es évek elejéig, míg mások az ezredfordulóig számolják.
A
nemzedékkutatások egyik meghatározó műve egyébként nem sokkal Coupland
regénye után jelent meg William Strauss és Neil Howe amerikai
szociológusok tollából – Generációk: Amerika jövőjének története
1584-től 2069-ig. Ebben már 1992-ben megjósolták, hogy az ezredforduló
után születő – általuk nem Z-nek, hanem „új csendes generációnak”
titulált – korcsoport leginkább abban fog különbözni az előtte járóktól
– így a jóval többet olvasó X és baby boomer generációktól, valamint az
általuk nem Y-nak, hanem millenniuminak nevezett csoporttól –, hogy
teljesen „bedrótozott”, vagyis az internethez kötött lesz. Ezek az IT-
vagy netgenerációnak is nevezettek valóban beleszülettek a digitális
világba. És nem csak az USA-ban: a magyar 14–17 évesek 94 százaléka
netezik rendszeresen – állapította meg Ságvári Bence, az MTA
szociológusa 2007 végén.
Ebből a sajátosságból mára számos
következtetést is levontak. Az egyre magasabb végzettséget szerző
huszonévesek és később a mostani tizenévesek értelmiségi munkájukat
bárhol a világon elvégezhetik, mivel számítógéphez, és nem munkahelyhez
kötöttek – említ egy következményt Gábor Kálmán, az Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet (OFI) ifjúságkutatója, hozzátéve, hogy az egyre
élesedő versenyben bizonyos szakterületeken egy magyar fiatalnak akár
egy indiai kortársa is konkurense lehet.
De feltűnő, mennyire másképp kommunikál ez a nemzedék, mint az X
generáció vagy a baby boomerek – vették észre a szakemberek. Az „always
on”, vagyis az „állandóan bekapcsolt állapot” miatt – ami nemcsak a
folyamatos e-mailezést és az internetes csevegést, a csetelést jelenti,
hanem a mobilozást is – ezek a fiatalok sokkal intenzívebb
kommunikációban vesznek részt, mint korábban a hasonló korúak – mondja
Gábor Kálmán. A neten keresztül szövődött kapcsolatokról az OFI idén
márciusban – kétezer 15–17 éves fiatal körében végzett felmérésével –
kimutatta, hogy egyharmaduk tartozik valamilyen virtuális közösségbe,
ahol egy kitalált karaktert képvisel.
Az intenzívebb
kommunikáció ellenére mégis gondjuk van, és lesz az emberi
kapcsolatokkal – állítják a legifjabb korcsoportról többen is. „A
virtuális közösségekben egy konfliktusos helyzetből akkor lépek ki,
amikor akarok, teljesen fel tudok szívódni. A való életben azonban ez
nem lehetséges. Ha egy 10–11 éves ehhez szokik hozzá, később éles
helyzetben, főképp a párkapcsolataiban eszköztelen lesz a
problémamegoldásban. Lehet, hogy 10-15 év múlva e korosztály
indulatkezelési nehézségeire tréningeket kell majd szervezni” – mondja
Tari Annamária pszichológus. Szerinte e jóslatok elsősorban a szülők
által magukra hagyott, a neten egyedül bolyongó tinédzserekre
vonatkoznak. „Miután Nyugaton egyre kevesebb gyermek születik, felnőve
ennek a nemzedéknek meg kell majd dolgoznia azért, hogy hallathassa a
hangját” – előlegezi meg a HVG-nek Hugh Mackay ausztrál generációkutató.
Kérdés,
jár-e, és ha igen, milyen következményekkel az, hogy az Y generáció
tagjai „kalandorszerűbben” élnek, mint elődeik. „Manapság semmi meglepő
nincs abban, ha egy fiatal egyetemista hirtelen félbehagyja
tanulmányait, és rövid időre mondjuk Ausztráliába költözik” – így Gábor
Kálmán. De a mai tinédzserek, fiatal felnőttek szabad idejükben is
extrémebb élményeket szereznek, mint az X generáció tagjai vagy a baby
boomerek: például a szinte kötelezően végiglátogatandó fesztiválokon.
A
serdülő és éppen felnőtt nemzedékekkel mégsem a szociológusok, hanem a
marketingesek foglalkoznak a legélénkebben, amikor – néha nem kevés
izzadság árán – életkor szerinti fogyasztói csoportokat kreálnak. A
felmérések szerint ugyanis a tizenévesek és a fiatal huszonévesek
máshogy, vagy éppenséggel sehogy sem reagálnak az idősebbeknél
többnyire hatásos hagyományos reklámokra. Ezek helyett inkább a
gerillamarketingre vevők. Ezért is kezdték tavaly ősszel Magyarországon
a diákhitelt a Tour de Csirkének nevezett performansszal reklámozni az
egyetemek aulájában.
Manapság a személyzetisek is szívesen
foglalkoznak az Y generációval, amely tapasztalatuk szerint a korábbi
fiataloknál sokkal szívesebben dolgozik együtt másokkal, és ezt a
többiektől is elvárja – derül ki Lynne Lancaster és David Stillman
amerikai hr-esek Amikor a generációk összeütköznek című, négy évvel
ezelőtti könyvéből. Az Y-osok ráadásul az idősebbeknél sokkal inkább
vágynak arra, hogy a munkahelyen családias légkör uralkodjon, a
magyarázatok szerint részben azért, mert a sok esetben csonka családban
felnőttek életében különösen nagy szerepet játszik a kortárs csoport.
Nem
szabad azonban túlzottan ráhagyatkozni a jól hangzó generációs
csoportosításra – óvnak szakemberek. „Hiába van minden gyereknek
nethozzáférése, hiába regisztrál a társasági és magánéletét mások
számára kiteregető iWiWen vagy Facebookon, egy, az ország felsőoktatási
intézményei közötti versenyen azonnal meg lehet különböztetni a vidéki
főiskoláról jött versenyző anyagait a fővárosi egyetemistáétól” – hívja
fel a figyelmet egy egészen másféle, a generációsnál sokszor
meghatározóbb társadalmi tagozódásra Hammer Ferenc. Ráadásul egy
nemzedéken belül olyan markáns törésvonalak is kialakulhatnak, amelyek
mentén a korosztály tagjai korábbi fiatalokkal kerülhetnek egy
platformra.
A magyar Z generáción belül például – ahogy arra az
ifjúsági felmérésekben már rendszeresen rákérdeznek – vízválasztó, hogy
valaki „emós” vagy sem. Azaz tagja-e a néhány éve az egyik fősodorrá
vált, az „emotional”, azaz „érzelgős” szóval aposztrofált depresszív
zenei szubkultúrának, amelynek tagjai szemükbe lógó hajjal, erősen
kifestve, világfájdalmasan bosszantják környezetüket, miközben X
generációs szüleiket esetleg éppen saját ifjúságukra emlékeztetik,
amikor ők még a brit The Cure együttest ajnározták hasonló szerelésben.
SINDELYES DÓRA
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az MDF szerint a 2002-es év tönkretette egy generáció életét