Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy hosszú tekintélyelvű rendszer után idő kell ahhoz, hogy kialakuljanak az együttélési szabályok – véli mai viszonyainkról Popper Péter. A válságról, a magyar identitás hiányáról, az agresszív nacionalizmusról és a diktatúra kialakulásának veszélyéről beszélgettünk az író-pszichológussal.
Van egy régi pszichológiai kísérlet. Egy diákcsoportot bizonyos ideig tekintélyelvű módon neveltek, majd ezt hirtelen megváltoztatták, és a szigorú tekintélyelvűséget egyik pillanatról a másikra liberálisabb, demokratikusabb pedagógia váltotta fel. A diákok ekkor nem demokratizálódtak, hanem először megőrültek. Elvesztették a mértékeket, a normákat, hogy mit lehet és mit nem lehet, és egy rettenetesen zűrzavaros korszak következett be a diákok életében. Ez így van társadalmi szinten is. Ez volt Cromwell után Angliában, a pálinkakorszakban. Mindenki piált, kriminalizálódott satöbbi. Aztán egy idő után lenyugszik a társadalom és kialakulnak az új együttélési normák. Nálunk még ezek nem alakultak ki, ezért érezhető itt fokozottabban a válság.
Van ennek több vetülete. Amíg a dugóban van
5-10 strici, aki kivág mellettem a sorból, hogy az elején beszuszakolja
magát, addig nincs demokrácia. Azért nincs, mert egy demokrácia nem
tűri el a jogtalan előnyszerzést. S ez az üzletben, a kereskedelemben
és az élet minden területén így van. Ide tartozik, hogy nagyon sokáig
éltünk hiánygazdálkodásban, ami egymás ellenségévé teszi az
embereket.(Elviszik előlük az utolsó 10 deka vajat, a húst satöbbi.) A
kollektív jólét és a kollektív nyomor is rendben tartja valamennyire az
emberi kapcsolatokat. (Az előbbiben a „nekem is van, neked is van”, az
utóbbiban a „nekem sincs, neked sincs”.) A hiánygazdálkodás viszont
lerombolja azokat. "Mi nem vállaljuk a múltunkat" (fotó: mti)
Ha valami kudarc ér bennünket, akkor kétségbe esünk. De egy
olyan bokszoló, akinek az életébe nincs bekalkulálva, hogy kiüthetik,
az nem lehet bokszoló. Török Sándor, amikor hazajött a háborúból,
találkozott egy piarista szerzetes barátjával, aki hogyléte felől
kérdezte. „Te, amikor kint voltam a fronton életveszélyben, aknák,
pergőtüzek között, nekem olyan morális erőm volt, én olyan tiszta
voltam. Hazajöttem, a lakásom megvan, a feleségem megvan, már van
állásom, van szeretőm is, csalom is a feleségemet, úgy el vagyok
piszkolódva” – válaszolta Török. A szerzetes megölelte őt, és azt
mondta: „Sándorkám, ilyen az igaz ember élete. Mindig elesik, és mindig
fölkel.” Ezzel a felkeléssel van a baj. Hogy vége a világnak, ha
kudarcba kerülök. Kétségbeesések, depressziók, azzal együtt
inaktivitások, öngyilkosságok vannak. Mérei Ferenc egyszer úgy
válaszolt egy rádióműsorban a sikeres élet titkát firtató kérdésre,
hogy az nagyon egyszerű: nem kell mindig jól járni. Aki el tudja
fogadni, hogy nem kell feltétlenül minden szerelemből, kapcsolatból,
minden üzletből, minden hivatásból nyertesen kikerülni, az nagyon
szabad lesz belsőleg. És vannak az életnek olyan perspektívái, amit
akkor vesz észre az ember, ha a földön fekszik.
Most
tehát szétestek a normák, ahogy Durkheim mondja, anómiás állapot van
Magyarországon. Idő kell ahhoz, hogy kialakuljanak az együttélés
szabályai. Ezzel együtt önmagunkat, az identitásunkat is
újrafogalmazzuk?
Nézze,
Angliában senkit nem „rúgtak ki” a halott királyok és miniszterelnökök
közül a Westminsterből. Vállalják a múltjukat. Vállalják, hogy az ő
lelkükön szárad a búr háború, a gyarmatosítás, na de szembeszálltak
Hitlerrel is, satöbbi. Nem bűnbakokat keresnek, nem vádolgatnak, hanem
azt mondják, hogy „igen, volt őrült királyunk, hülye miniszterelnökünk
és voltak zseniális vezetőink is. Ez vagyunk mi.” Egy angol konzervatív
politikusnak így aztán eszébe sem jut, hogy a munkáspártiak egy
barlangban, vörös gyertyák fényében az ország vesztére esküsznek. Azt
gondolja, ők másképp képzelik el Anglia fölvirágoztatását. Magyarország
viszont nem vállalja a saját múltját, hanem azt mondja, hogy ami itt
rossz volt, azt a németek, az oroszok, az osztrákok csinálták. Huszonöt
évenként átírjuk a történelemkönyveket, az emberek tizenöt évenként új
életrajzot írnak maguknak. Így aztán nem tud kialakulni stabil
identitás. Se nemzeti, se személyes identitás.
Az egyén élete is
szétesik mozaikokra, meg a nemzeti történelem is. Ez nagyon nagy baj. A
kisember, a kis egzisztencia mindig azt utánozza, aki imponál neki, aki
fölül van. Ha azt látja, hogy aki fölül van, az hazudik, csal, saját
zsebre dolgozik, akkor ő is ezt teszi. Így egy kollektív lezüllés
következik be. Ebben nyög most Magyarország. A határokat mindig és
mindenütt átlépik. Nincs viselkedési kultúra. Az ugyanis lemérhető
például azon, hogyan bánnak a kiszolgáltatott emberrel. Tanár a
diákkal, orvos a betegével, tisztviselő az ügyfelével, és így tovább.
Ha visszaélnek a kiszolgáltatott ember életével, az azt mutatja, hogy a
viselkedési kultúra borzasztó alacsony szinten van. Nincs meg az a
fajta szocializáltság, ami a határok – ezt lehet, azt nem lehet –
betartásához kell. "Nem azt tanítom, hogy jó üzlet tisztességesnek lenni" (fotó:mti)
Mennyire kell kétségbeesnünk a pénzügyi-gazdasági válság miatt?
A
történelem arról szól, hogy válságról válságra gördül előre (vagy
vissza) a fejlődés. A válságok alatt régi dolgok összeomlanak, új
dolgok keletkeznek, aztán megint jön egy krízis. Ez a történelem
működési formája. Olyan ez, mint az indiai mitológiában Síva, aki a
pusztítás és a megújítás istene is egyben. Ahhoz, hogy ő megújítani
tudjon, a régit pusztítania kell. Nem is értem, miért kell ekkora
problémát csinálni abból, hogy most megint van egy – most éppen
gazdasági-pénzügyi – válság. Sok embert persze rettenetesen rosszul
érint, mert összerombol bizonyos egzisztenciákat, ideológiákat, de
Magyarország különösen megszokhatta volna a válságról válságra
lépegetést.
Amikor a kereszténységet felvettük, a tatárjárás, a török hódoltság, a három részre szakadt Magyarország, a Rákóczi-szabadságharc, amikor a kurucok és labancok ölték egymást, mind-mind válságos időszak volt. És tovább tudnám sorolni: válság volt a Habsburg-ház trónfosztása, a Bach-korszak, az első világháború idején, majd utána amikor jöttek a kommandósok, aztán kis megnyugvás után a fasiszta orientáció, a háború, a nyilasok. Ezek nem válságok? Majd megint jött egy kis nyugalom, aztán a Rákosi-diktatúra, 1956 és a megtorlás. Ekkora hisztériát tehát nem kéne csinálni a mostani helyzetben. Ebben a médiának óriási felelőssége van, mert egy apokaliptikus világérzést ír le, hogy itt a világvége, a pusztulás felé megyünk. A sajtó manapság kipécézi a rossz híreket. Faludy Györgyöt Recsken a foglyok mindig arra kérték, hogy meséljen valami jót, az sem baj, ha nem igaz. A költő szerint ez mára úgy változott, hogy meséljünk valami rosszat, az se baj, ha igaz. Ezt csinálja a média. Halálra idegesíti az embereket, mert az emberek a rossz híreket zabálják.
"Mi egy szabadságszerető nép vagyunk" (fotó: mti)
Azt látjuk, és ön is azt
nyilatkozta, hogy Magyarország élen jár a morális és szellemi
válságban. Ha az országunk története a válságok története, akkor miért
nem tanultunk belőle?
Magyarország
azért is az élen jár e téren, mert itt nagyon sokáig diktatúra volt.
Tulajdonképpen az első világháborútól – rövidebb nyugalmi időszakokkal
ugyan, de – különböző diktatúrákban éltünk. Több mint fél évszázadig!
Török Sándor barátom egyszer azt mondta: kétféle nép van a világon,
vannak szabad népek és vannak szabadságszerető népek. Ahol szabadon
éltek, ott kialakultak az együttélésnek bizonyos humánus követelményei.
A szabadságszerető népek szerettek volna szabadok lenni, de sohasem
voltak. Mi egy szabadságszerető nép vagyunk, de a nyakunkon ült hol a
tatár, hol a török, hol a német, hol az osztrák, hol az orosz, nem
alakultak ki ezek a tradíciók, viselkedési normák.
fn.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!