Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 6 hozzászólás
Több százezer köbméternyi mérgező vörösiszap ömlött a szabadba a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. Ajka melletti tározójából gátszakadás miatt. A vörös iszap Devecser és Kolontár települések felét elöntötte, Az árhullám elérte Somlóvásárhelyet, Tüskevárt, Apácatornát és Kisberzsenyt is. Kocsikat, állatokat, kerítéseket, melléképületeket sodort el a 6-700 ezer köbméternyi iszap áradata.
A vörösiszap - a timföldgyártás mellékterméke - lúgos, maró
hatású anyag. Nehézfémet tartalmaz, amely a légutakba,
emésztőrendszerbe jutva mérgező, ezért meg kell akadályozni, hogy
elkezdjen porlani. Ebben az állapotban enyhén radioaktív.
A sérültek közül többen súlyos, életveszélyes állapotban vannak.
A kormány veszélyhelyzet kihirdetését rendeli el Veszprém, Győr-Moson-Sopron és Vas megye területeire. Kényszervédekezést rendelnek el, az alumíniumüzemnek le kell állnia. A vállalat képviselői kedden délután egy órára ígérik részvételüket a védelmi bizottság ülésén. Nyomozás is indult halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt.
A helyszínen hetven tűzoltó dolgozik 18 eszközzel, 11 mentőautó, egy helikopter, két tömeges baleseti egység, több száz rendőr, autókkal és helikopterrel. Továbbá száz katona, három vegyi felderítő csoport, műszaki mentő egységek, valamint civilek is segítik a mentést.
Locsolóautók Devecseren
A Fővárosi Közterület-fenntartól locsolóautói járják Devecsert - jelentették kollégáink a helyszínről. A vörösiszap maradékának locsolására szükség is van, mert elkezdett száradni, s már száll a por a levegőben, ami a légutakba jutva toxikus hatású lehet.
Általános halászati és horgászati tilalmat rendeltek el a Marcal, a Rába és a Mosoni-Duna egyes szakaszaira az Ajka térségében bekövetkezett, vörösiszap-szennyezéssel járó környezeti katasztrófa miatt - közölte a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központja.A Marcal folyón a Rába-torkolatig, a Rábán a Marcaltól a Mosoni-Dunába való betorkollásig, a Mosoni-Dunán pedig a Dunába történő betorkollásig terjedő szakaszra érvényes a tilalom, ami visszavonásig érvényes.
A vörösiszap-katasztrófa kitörésének felelőse vagy a tervező, vagy a kivitelező, vagy az üzemeltető cég által elkövetett hiba, esetleg ezek valamilyen kombinációja.
Előzetes szakemberi vélemény szerint a méretezésnél voltak problémák. "Annak idején megtervezték, hogy mennyi iszap lesz a tározóban, és annak megfelelő erősségű töltést építettek. Valószínűsíthető, hogy több iszap került a tározóba, mint amennyire tervezték, és ezért csúszott meg. Nagyobb volt a nyomás, ezt pedig a töltés már nem bírta" - szól a szakértői magyarázat.
A STOP hiába
próbálta elérni a MAL Zrt.-t, hogy megkérdezze, elképzelhető-e, hogy ez
történt, emiatt csúszott meg a gát, továbbá, hogy érdeklődjön arról,
hogyan nem lehet észrevenni egy gátszakadást, ám a cég mereven
elzárkózott a válaszadástól. Lapunkkal azt közölték: az MTI-n, az
Index-en és a Reutersen keresztül tudunk tájékozódni, ezt a három
csatornát fogják értesíteni a fejleményekről. Kérdésekre tehát nem
válaszolnak, csupán közleményeket adnak ki az ügyben, ami a cég társadajmi felelősségvállalását, hírlözlési felelősségét minősíti.
Az Indexnek az ajkai Timföldgyár
igazgatója, Bakonyi Zoltán azt mondta, hogy egy erős slagos lemosás
segítségével az iszap eltávolítható.
Adamis Géza, a
vörösiszap-kazettákat tervező Mélyépterv Kultúrmérnöki Kft vezetője közölte: a kazettákat 20 éve, az állami tulajdonban lévő Mélyépterv
tervezte.
Csepregi István, az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi
és Vízügyi Főfelügyelőség főigazgatója kedden az MTI-nek elmondta, az
úgynevezett zagytározók engedélyét a környezetvédelmi felügyelőségek
felülvizsgálják. Csepregi István kifejtette: a vörösiszap-katasztrófa
miatt elrendelte a zagytározók engedélyének felülvizsgálatát, az
intézkedést egyeztette Illés Zoltánnal, a Vidékfejlesztési Minisztérium
(VM) környezetügyért felelős államtitkárával.
Az ajkai térségben keletkezett katasztrófát Illés Zoltán, környezetvédelmi államtitkár a tiszai cianidszennyezéshez hasonlította.
Kijelentette: minden létező segítséget megad a kormány az ajkai térségben kialakult ökológiai katasztrófa felszámolásához, azonban a költségeket az azt okozó cégnek kell állnia.
A MAL Zrt. az ügyben egy rövid közleményt adott ki,
melyben azt írják: a cég mai helyzetelemzése szerint a technológiai
eljárás gondos betartása mellett sem észlelhette a természeti
katasztrófa jeleit, vagy tehetett volna annak elhárítása érdekében.
"A
legutolsó, aznapi fizikai szemle, és az utolsó laboratóriumi résfalon
belüli vízminta elemzése semmilyen előjelét nem mutatta a bekövetkezett
katasztrófának" - áll a közleményben. A cég szerint a katasztrófát az
okozta, hogy a X. kazetta sarka az agyagos talapzaton megcsúszott, majd
a tározó gátja átszakadt.
A MAL azt közölte, hogy a vörösiszap az
EU hulladékszabványa szerint nem minősül veszélyes hulladéknak,
összetevői stabil, kötött formában vannak jelen, azokat a víz semmilyen
formában nem oldja. A vörösiszap 40-45 százaléka vasoxid (ez adja vörös
színét), 10-15 százaléka alumíniumoxid, 10-15 százaléka
szilíciumdioxid, 6-10 százaléka kalciumoxid, 4-5 százaléka titándioxid,
5-6 százaléka kötött nátron.
A cégvezetés a közleményben
részvétét fejezi ki a tragédiában érintett családoknak. Jelzik, hogy a
társaság "minden rendelkezésre álló eszközt mozgósít és minden tőle
telhetőt meg fog tenni az illetékes hatóságokkal közösen annak
érdekében, hogy az emberi tragédiák hatásait - amennyiben ez egyáltalán
lehetséges - enyhítse".
Lehetséges, hogy az Ajkai Timföldgyár tárolójából kiömlött vörös iszap által okozott károkat - hasonlóan a tavaszi árvízkárok egy részéhez - ismét az államnak kell majd megtérítenie. Bár az állam sem rendelkezik ilyen esetre szóló biztosítással, az Ajkai Timföldgyár elégtelen biztosítása esetén mégis rá maradhat a károk enyhítésének, helyreállításának feladata - áll a Biztosítás.hu internetes alkusz frissen kiadott elemzésében.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Jóval mérgezőbb az iszap, mint amilyennek a hivatalos tájékoztatás elmondja