Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Az adósok védelmét zászlajára tűző Hiteles Mozgalom július 2-án, pénteken tüntetést tartott, a Parlament előtt. A demonstrációt a bankok túlkapásai ellen szervezték meg. A rendezvényen több civil csoport és egyéni érdekeltek jelentek meg, köztük a Baloldali Nőszövetség képviselői.
Július 1-vel járt le a Lázár János és Rogán Antall által előterjesztett kilakoltatási moratórium. A hajléktalanság küszöbére kerültek pontos számát nehéz megbecsülni.A hitelkárosultak védelmére létrejött szervezetek más és más számokat hoztak nyilvánosságra.
A Hiteles mozgalom háromszázezerre becsüli azokat a hitelszerződéseket, amelyek kilakoltatással fenyegetnek. Az eljárások 2-3 éven belül akár több millió magyar állampolgárt is érinthetnek – nyilatkozta Szabó József a mozgalom alapítója.
A tüntetésen felszólaló dr. Léhmann György ügyvéd arra biztatta a résztvevőket, hogy álljanak el a szerződés teljesítésétől és indítsanak pert a pénzintézetek ellen.
Abban a
megtiszteltetésben volt részem tegnap - július 1-én este 1/2 7-kor -
hogy a "Tüntetés a bankok túlkapásai ellen" elnevezésű rendezvényre
meghívva tájékoztatást adhattam Budapesten a Kossuth szobor előtt a devizaalapú kölcsönszerződések miatt kialakult állapotnak bíróság előtti és egyéb jogi rendezhetőségéről.
Beszédem után felkértek a jelenlévők arra, hogy foglaljam írásba mindazt, amit ott elmondtam azért, hogy ezt papíron terjeszthessék.
Ennek a felkérésnek eleget téve igyekszem tartalmilag hűen leírni az alábbiakban mindazt, amit ott elmondtam:
Tisztelettel és szeretettel köszöntök mindenkit!
A
bankvilág ugyanúgy mint tegnapi napon az Echo televízióban Boros Imre
közgazdász igyekszik elhitetni velünk azt, hogy a már meglévő devizalapu
kölcsönszerződések következményeinek megváltoztatására nincs mód.
Érthetetlen
számomra az, hogy közgazdász képzettségű embereknek miért kell
beleavatkozni ily módon olyan dolgokba, amihez képzettségénél fogva
nyilvánvalóan nem ért, vagy ha mégis ért hozzá, miért ad nyilvánvalóan téves tájékoztatást.
Ugyanis hivatásomra
tekintettel tényként állapíthatom meg azt, hogy a már megkötött
devizaalapú kölcsönszerződések alapján megállapítható törvénytelenségek
kiküszöbölése jogi szempontból meglehetősen egyszerű, nem bonyolult
bírósági eljárás eredményeként minden további nélkül elérhető.
Független, befolyástól mentes bírósági tevékenység esetén, ugyanis sajnos egyet kell értenem az USA
Külügyminiszterének néhány nappal ezelőtt elhangzott azzal a
kijelentésével, hogy aggódik a magyar bíróság függetlensége miatt is. Én
is aggódom, hiszen ha az aggódásra nem lenne okom, akkor hazánk nem
lenne a korrupciós lista 50. helye környékén hosszú évek óta úgy, hogy
közben a szomszédos Ausztria a 16. helyen áll.
Hozzátéve
azt, hogy a Külügyminiszter Asszony által képviselt ország jobban tette
volna, ha 55 évvel ezelőtt aggódott volna inkább hazánk
függetlenségéért.
Beszédemmel célom az, hogy meggyőzzem
Önöket állításom igazáról, ezért meglehetősen sok jogi fogalmat is
kénytelen vagyok elmondani a bizonyítás érdekében. Másként nem megy.
Mielőtt ebbe
bele kezdenék, a Kossuth szobor előtt állva kötelességemnek tartom
felidézni azt, hogy 162 évvel ezelőtti napon a mostanihoz hasonló
nemzetkatasztrófa előtt állt hazánk azzal a különbséggel, hogy az akkor
hazánkra támadó idegen hatalmak nyíltan megmondták azt, hogy mi a
szándékuk hazánkkal, míg mostani kártevők ennél rosszabbak.
A Ptk.
237. §-nál ismert szóval élve a mostaniak csalárdak, azaz a szónak
jelentése szerint álnok, kétszínű, csaló magatartásúak.
Előzményeként
a devizaalapú kölcsönszerződés problémájának elmondom, hogy
lakáshitelek esetén ilyen fajta kölcsönszerződést soha nem kötöttek
volna meg akkor, ha a 12/2001. (I.31.) Korm. rend. végrehajtásával
kapcsolatosan a magyar állam úgy járt volna el, hogy ebben a
jogszabályban ígérte.
A lakáscélú állami támogatásokról szóló jogszabályról van szó, melynek bevezetőjében azt ígérték, hogy a gazdasági lehetőségekkel összhangban a házasoknak a többgyermekes fiatal családoknak, valamint más hasonló rászorultaknak ad az állam támogatást.
Aztán az országos építésügyi előírásokat semmibevéve a balatonparti településeken
üdülőházas
üdülőterületnek minősülő Balatonparton lakóházasnak csúfolt építkezést
lehetővé tették csak azért, hogy az állam gazdasági lehetőségeivel ennek
a jogszabálynak alapján elsősorban ne a házasokat, többgyermekes fiatal
családokat, valamint a hasonló rászorultakat támogassa, hanem azokat,
akik akár százkilométeres távolságban lakva luxusüdülővel rendelkezzenek
a Balatonparton.
A luxusüdülő
pedig köztudottan nem olcsó, és mondjuk 50-100.000 ilyen állami
támogatású luxusüdülő miatti kölcsönösszeg pedig szerintem elkerülte
2001-től 2006-ig az 1000 milliárd forintot is. A gazdasági lehetőségek
ezért merültek ki és jöhetett a devizaalapú hitel.
Helyesen állapította meg Róna Péter közgazdász erről a bankok által egyoldalúan meghatározott szerződésről azt, hogy olyan mint egy kitöltetlen váltó.
Ugyanis a kölcsönszerződésből nem állapítható meg az, hogy az adós konkrétan milyen körülmények között fogja a részére rendelkezésére bocsátott kölcsönösszeget a hitelező részére visszafizetni.
A Ptk. 523. §
1. bek-ben meghatározottak szerint a szerződésnek ez a hiányossága a
létre nem jött szerződés fogalmát is kimerítheti, ezért csupán
egyféleképpen lehet ezt a szerződés létrejöttéhez elengedhetetlenül
szükséges szerződési feltételt értelmezni.
Úgy, hogy a kölcsönszerződés ténylegesen nem akkor jött létre, amikor azt aláírták, hiszen akkor még a szerződés létrejöttéhez szükséges minden kellék a szerződésbe nem volt leírva, hanem
akkor, amikor a hitelező később egyoldalú, adósnak címzett
nyilatkozataival felhívást tett arra, hogy most ennyivel emelem
részletes indokolás nélkül a törlesztőrészletet, majd azt közölte, hogy
most pedig annyival.
Sajátos
elképzelés a gazdasági hatalmukkal visszaélő hitelezők számára az ilyen
fajta szerződés értelmezés nem vitásan akkor, ha figyelembe vesszük azt,
hogy a Ptk. 205. § szerint szerződés a felek egybehangzó akaratnyilvánításával jön létre, de a bankok ezzel a szerződéskötési módszerrel eldöntötték azt a vitát, hogy a szerződés érvényes, vagy érvénytelen.
Sikerült ily módon semmis kölcsönszerződést létrehozniuk.
Ugyanis
2006. március 1-től kezdődően a Ptk. 209. § 4. bek. első mondata
megállapítja azt, hogy az egyedileg meg nem tárgyalt feltétel
tisztességtelenségét önmagában az is megalapozza, ha a feltétel nem
világos vagy nem érthető, valamint a Ptk. 209/B 2. bek-be kimondja azt,
hogy az egyedileg meg nem tárgyalt tisztességtelen kikötés semmis.
Arról
pedig, hogy bankok által önhatalmúan tett közlése a törlesztőrészletek
emelésének világos-e vagy sem, érthető-e vagy sem, majd akkor nyissunk
vitát, ha egyetlen alkalommal is elfogadható és törvényes, tényeken
alapul indokolását
adja a tájékoztatásának.
Semmiségre
határidő nélkül lehet hivatkozni a Ptk. 234. § szerint, semmis
szerződésből pedig sem jogok, sem kötelezettségek nem származhatnak a
szerződés érvénytelensége folytán, így fel nem tudni fogni a bankoknak azt a bátorságát, hogy az általuk is tudottan semmis
szerződés alapján nyakló nélkül követelőznek, fenyegetőznek és
igyekeznek tisztességes embereket a lakásukból eltávolítani.
Meggyőződésem
az, hogy amennyiben a korrupciós listának nem az 50., hanem a 16. helyén
lenne országunk, ezt meg nem mernék tenni.
A
törlesztőrészlet emelésének egyébként a kölcsönszerződés szövegezéséből
következően két alapvető oka lehet. Vagy a kamat emelésére okot adó
körülmény következik be, vagy árfolyamváltozás történik a devizaalapú
kölcsönszerződésben meghatározott deviza és forint árfolyam között.
Svájci frank
alapú szerződéseknél a közreadott PSZÁF tájékoztató szerint a kamat
elsősorban a svájci frank kamatától függ, de mivel 2008. őszén a svájci
frank kamata csaknem a nullára csökkent, majd csekély mértékben
emelkedett, emiatt a törlesztőrészlet nem emelkedhetett volna
jelentősen, míg az árfolyamváltozás viszonyítása a korábbihoz képest
olyan a hányadost eredményez, mely egyidejűleg a törlesztőrészlet
emelkedésének mértékét is adja tisztességes szerződési feltétel esetén.
Csakhogy a törlesztőrészlet ennek csaknem kétszeresével nőtt.
Ezért is volt indokolt feljelentésemet a Legfőbb Ügyészséghez csalás bűncselekményének alapos gyanúja miatt megtennem.
Visszatérve a szerződés lényegéhez, a
hitelező és adós között létrejött kölcsönszerződés pontosan olyan
polgári jog szerződés, mint a többi, azaz ebben a felek egyengjoguak,
és mellérendeltek. Semmivel sem illeti meg több jog egyiket, mint a
másikat még akkor sem, ha közben nálunk a bankároknak a hatalommal a
legkülönbözőbb összefonódása van.
Az állam tartsa távol magát
ezektől a szerződésektől még akkor is, ha tart attól, hogy a bankok
bedőlhetnek, újabb konszolidálásra szánt pénzt kérhetnek, vagy éppen az
államnak bankoktól remélt különadója kerül veszélybe.
Egyedül az élethez való jog alkotmányos kötelezettségének tegyen eleget a lakhatási jog veszélybe kerülése esetén az állam.
Egyébként
pedig a most alkotott árfolyamrögzítésre vonatkozó törvényjavaslat
módfelett tisztességtelen volt azért, mert az eszerinti szerződés
módosítási kötelezettsége az
adósoknak arra is utalhat, hogy a
Kormány kifejezetten a bankok indokolatlan védelme okából az adósokkal
megerősítteti a kölcsönszerződést azért, hogy többé érvénytelenségre a
Ptk. 237. § 4. bek-e figyelembevételével ne hivatkozhassanak.
2008. március 1-től kezdődően hála istennek alkalmazandó belföldi bíróság által is
az 1993. április 5-i 93/13. számú Európa Tanács Irányelv, melynek
alapján 243/08. szám alatt Európai Közösségek Bírósága által hozott
döntés szerint tisztességtelen szerződési feltételek a szerződésben nem jelentenek kötelezettséget az adósokra nézve.
Ebből következik az, hogy ha az előbb elmondottak szerinti törlesztőrészlet emelés teljesen egyértelműen tisztességtelen a magyar törvények szerint, és az adós hivatkozik arra, hogy a magyar bíróságok által elfogadott Európai Közösségek Bíróságának döntése szerint ennek a tisztességtelenségnek alapján kötelezettsége nem áll fenn, tessék csak mondani, hogy a bankok mitől is lettek olyan helyzetben, hogy mégis követelőznek?
Mégis mit képzelnek ezek magukról?
Talán
ha lennének szívesek ilyen esetben bírósághoz fordulni azért, hogy a
bíróság döntsön az egyenlő jogokkal rendelkező felek vitájában. Ugyanis
ennek a vitának a rendezése a bíróság dolga és az fordul oda, aki
követelőzni óhajt. Talán attól tartanak, hogy ha bíróság elé kerül az
általuk diktált szerződésük akkor az Európa Tanács 93/13. számú
irányelve előírásának eleget téve a nemzeti bíróság hivatalból is
vizsgálni fogja a szerződés szerződési feltételeinek tisztességtelen
jellegét?
Mégis mit képzelnek a bankárok akkor, amikor ők tudják
legjobban azt, hogy törvénytelen, tisztességtelen, semmis, csalárd módon
létrejött szerződést köttettek alá az adósokkal, majd mindenféle
bírósági eljárás nélkül erőszakos módon lépnek fel.
Mégis minek képzelik ezek a hazámat?
Végül indokolt
foglalkoznom azzal is, hogy a kölcsönszerződés szerinti, hitelezőket
megillető rendkívüli felmondás jogának egyik indoka az adós
fizetésképtelensége.
Tehát időben ez azt jelenti, hogy amikor az adós
már nem tudott fizetni, ezt követően valamikor a hitelező a szerződést
vagy felmondja, vagy sem.
A probléma ebből az, hogy az adós
nem jókedvében nem tud fizetni, hanem azért, mert valamilyen rajta kívül
álló olyan körülmény következett be életében, ami a teljesítését
lehetetlenné
teszi. Ez pedig azt jelenti, hogy abban a pillanatban, amikor a
teljesítést lehetetlenné tevő körülmény bekövetkezett, akkor a Ptk. 312.
§ alapján a szerződés megszűnik a törvény erejénél fogva.
Nem kell ehhez
nyilatkozat sem, bírósági döntés sem, és ezért a hitelező már régesrég
elveszítette azt a jogát, hogy a szerződést megszüntesse akkor, amikor a
felmondását közli. Ugyanis teljesítés lehetetlenülése okából megszűnt
szerződést felmondani nem lehet.
És így jutottam el a legizgalmasabb jogi problémához.
Ahhoz,
melynek ténybeli alapja az, hogy a hitelező Bank a kölcsönszerződés
megkötésekor többszázezer forintot felszámolt az adóst terhelve
hitelbírálati díj, beállítási jutalék és a legkülönbözőbb jogcímeken azt
ígérve, hogy ennek az ellenszolgáltatásnak fejében elvégzi mindazt az
ellenőrzést, ami a 723/B/2005. számú alkotmánybírósági határozatra
tekintettel még a személyes adatokhoz való alkotmányos jog sérelmével is
járhatott csak azért, hogy az ügyletkötés biztonságos legyen.
Másképpen fogalmazva ellenszolgáltatás
fejében a hitelező bank azért is szedett be pénzt, hogy az adós számára
azt a látszatot keltse, hogy a szerződés biztonságos, és adós által
teljesíthető.
Ezt a kötelezettségét szegi meg a bank
akkor, amikor kiderül, hogy a szerződés mégsem biztonságos és idő előtt
megszűnik teljesítés lehetetlenülése okából.
Ezért Róna Péter szavai szerint hibás a termék, és a hibáért a bank felel.
A
törvény szerint pedig a 312. § 3. bek-e alapján ilyen esetben
bekövetkezik az, hogy a kötelezett szabadul a tartozása alól, és
követelheti kárának megtérítését.
Nem hiszem, hogy túlzok
akkor, ha azt mondom, hogy csak a mi, korrupciós listán 50. helyen lévő
hazánkban fordulhat elő ilyen. Hogy egy bank, aminek mulasztása, hibás
teljesítése
folytán a törvény szerint sürgősen el kellene kerülni még az adóst is
nagy ívben, nemhogy a házát, fogja magát és mindenféle bírósági eljárás
nélkül megbízzon akár kétes hírű cégeket is az adósok lakásának
kiürítése céljából, csak hazánkban fordulhat elő. És talán Afrika egyes országaiban.
Ami
pedig az általam szerkesztett keresetlevelek alapján lehetséges, adósok
által indítandó bírósági eljárásokat illeti, természetesen ügyelni kell
arra, hogy a szerződés
megszűnése előtti állapot esetén módja legyen
a bíróságnak a Ptk. 237. § 2. bek-e alapján az érvénytelen részek
kiküszöbölésével egy tisztességes szerződési feltételeket
tartalmazó
szerződést létrehozni, felhasználni azt a jogi lehetőséget, amit a Ptk.
209/B § 2. bek. második mondata biztosít az adósok számára. Azt, hogy
tisztességtelen szerződési feltétel esetén semmiségre csak az adósok
érdekében lehet hivatkozni.
Az elmondottakra tekintettel
javaslom azt, hogy Boros Imre közgazdász, valamint az Országgyűlésben
helyet foglaló mindazon képviselők, akik nem észlelték eddig a nemzetnek
ezt a szégyenét, most már ez ügyben végképp hallgassanak el.
Engedjék azt, hogy a problémát azok rendezzék le, akik a szerződést megkötötték.
A fogadatlan prókátorok már leszerepeltek, többé rájuk nincs szükség.
Ellenben a nemzet szégyenének kiküszöböléséhez az adósok helytállására most nagy szükség van. Csak úgy van értelme remélni a törvényesség helyreállítását, ha több ezer keresetlevéllel egyenként,
nem spekulálva arra, hogy hátha másvalaki megteszi helyettük, a
bírósági peres eljárást megindítják vagy a bank székhelye szerinti
bíróságon, vagy az ügyletkötés helyén. Illetékfeljegyzési jogot legalább
kérelmezve. Ne jöjjön nekem senki azzal, hogy mi lesz akkor, ha
elveszítjük a pert. Ez a bíróság dolga. A mi dolgunk pedig az, hogy
tegyük azt, amit 162 évvel ezelőtti napon, hasonlóan reménytelen
helyzetben még mindig megtettek az igazukért harcolni hajlandó magyarok.
Akkor
vesztettek, hiszen augusztus 9-én Temesvár következett. De a hitükért a
magyarok akkor az életüket adták. Most meg hasonló helyzetben a
perköltségen lamentálunk.
Kérek 10.000 peres eljárást megindítani, és nem kell Temesvárra gondolnunk. Egyébként pedig szégyellem magam.
Kelt: Siófokon 2011. július 2. napján.
Dr. Léhmann György ügyvéd
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Termékdíj törvény: az állam pénznyerő automatája
Közmunka végzés minimálbér alatt - megéri, kinek jó?
Az államnak mostantól nemzeti szolidaritásközösségként, nem üzleti vállalkozásként kell működnie
A magyar államot szétmarta a korrupció - nyilatkozta Nádas Péter