Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A tavaly november óta talonban tartott, kész
termékdíjtörvény-javaslattal június elején állt elő a kormány, önálló
képviselő indítványként benyújtva azt. Mi volt a titkos akció célja? A
„gonosz” ipari és civil szereplők teljes kizárása a „jóságos” Állam
bácsi tervezgetéséből. A kötelező társadalmi egyeztetés teljes hiánya –
látva mostanság a néha-néha militánsba átforduló országirányítást –
sajnos senkit nem ért meglepetésként. Sőt, már-már megtisztelő, hogy az
állam a civil szférát bizonyára ennyire veszélyesnek látva, hatalmánál
fogva megvonja a beleszólás jogát, mi több, több ezer civil szervezet
helyébe lépve, kikiáltja magát a nép kizárólagos „magyar hangjának”. Ezt
történt ugyanis a termékdíjas szabályozásban, pedig a törvény a civilek
teljes kizárásával nem szolgál közérdeket. A demokratikus pr szólamokba
és az irányított kérdésekkel végzett nemzeti konzultáció mögé bujtatott
diktatúrát mindennek nevezhetjük, csak a társadalom akaratának nem.
Az
sem mellékes, hogy a laikus adófizetők számára egy újabb, átláthatatlan
rendszert sikerült létrehozni. A „nyilvános” szó egyébként sem szerepel
egyetlen helyen sem a törvényben. Ez kiválóan mutatja, hogy mennyire
szándékoznak megosztani akár azokat az adatokat, amelyekre hivatkozva
döntéseket hoznak, akár azokat, amelyeket majd az OHÜ produkál.
Nem
csak bennünket súlyt azonban a diktátum, az ipari szereplőket sokkal
jobban. Az állam ugyanis fogta magát és lenyúlta a bizniszt.
Fogalmazhatnánk választékosabban, de ez a lényeg. Abban tökéletesen
egyetértünk az állam képviselőivel, hogy a korábbi koordinálói rendszer
működésképtelen volt. De ugyanúgy, ahogy a tisztán piaci rendszer nem
tud és nem is akar kizárólag a társadalmi szempontoknak megfelelni, egy
állami monopóliumnak is megvannak a súlyos buktatói. Elég, ha a
közbeszerzésekre gondolunk, ami növeli az állam piacbefolyásoló,
-torzító szerepét, ugyanakkor a versenyszférához képest a
költséghatékonyságot és/vagy optimalizált működést rendszerint messze
alulmúlja. A Humusz kezdettől fogva azt vallja, hogy nem működhet tiszta
verseny a hulladékpiacon, ugyanakkor nem ésszerű olyan területet
államosítani, amelynek egy része képes piaci alapokon működni, éppen
azért, mert a verseny költséghatékonyabb társadalmi szempontból is. Az
államnak ott van szerepe és feladata, ahol a társadalmi érdekek ütköznek
a piacival. Ehhez képest, az állam túl jó üzletnek találta a
hulladékpiacot, így kézbe vette az egészet. Olyan termékdíj bizottságot
hozott létre, amiben az iparral mutyizhat, ha akar, de ha nem, akkor
majd egyedül megcsinálja azt, amit megmondtak fentről. A törvény szakmai
érdekképviselőket invitál a termékdíj bizottságba, ami az indítvány
részletes indoklásában már csak úgy köszön vissza, hogy ipari
szervezetek. Hol itt a lakossági??? Az állam túlkapásait minden
kulturált demokráciában a civil kontroll hivatott jelezni, még ha ez fáj
is. Vagyis egy olyan független felügyeleti szervre van szükség a piaci
viszonyok kiegészítéseként, ami az összes érintett érdekcsoportot – így a
lakosságot képviselő civileket is – bevonja, még akkor is, ha az a több
ezer magánszemélyt és e mellett ötven helyi civil szervezetet maga
mögött tudó képviselet nem ötszáz fő – reagálva Sebestyén László
felvetésére, aki bizonyára nem volt tisztában azzal, mit jelent a
társadalmi beágyazottság, amikor ezt mondta: „Annyit azért még szeretnék
ehhez az egyeztetéshez hozzátenni, hogy természetesen mindenféle 3 fős,
civil szervezettel egyeztetni képtelenség…” Na, de hogy eggyel sem? A
Humusszal is elfelejtettek egyeztetni, sőt, az államtitkár személyesen
közölte a két fős képviselettel, hogy nem adja át a kért tervezetet
egyeztetésre, attól tartva, hogy majd azt a civilek kiszivárogtatják az
ipari szervezeteknek, amely vádat egyébként írásban is kikér magának a
Humusz Szövetség. A termékdíj bizottsághoz még egy röpke gondolat:
tulajdonképpen egy teljesen súlytalan, formális szervről van szó
azáltal, hogy csak ajánlásokat fogalmazhat meg. A végső döntés marad a
kormány kezében. Újabb ügyes pr fogás.
Arról volt szó még tavaly
év végén, hogy az akkori rendszerben behajtott kb. 20 milliárd forint
helyett az államnak 80-100 milliárd forintnyi bevétele hiányzik a
termékdíj koordináló rendszeren keresztüli megkerülése miatt. Tisztán a
kasszahiányból indult ki tehát a kezdeményezés, hogy azonnal meg kell
változtatni a termékdíj-rendszert. Hát, felemásra sikeredett az eredeti
célhoz képest: most már csak 49 milliárdot akarnak beszedni – úgy, hogy
emelték szinte minden hulladékáramnál a termékdíj mértékét –, aminek a
sorsáról mindössze ennyit tudunk az államtitkár felszólalásából, hogy:
„26 milliárd forint a termékdíjakból darabra lebontva, kilóra lebontva
hulladékgazdálkodási célokat szolgál, 23 milliárd forint pedig – mint
ahogy eddig is kellett volna – bemegy a költségvetésbe, a költségvetés
mindenfajta célját szolgálva”. Azt látjuk, hogy a 26 milliárd rögtön el
is megy a rendszer fenntartásra. És hová megy a többi? Mi az, hogy „a
költségvetés mindenfajta célja”? Milliárdok esetében ez kicsit kevés
információ…
A termékdíj törvény előszeleként először azt
hallhattuk az elmúlt hónapokban a csapból is ömlő ágazati nemzeti
stratégiák tárgyalásánál, hogy mindent ebből fognak finanszírozni: a
vidékstratégiát, az árvízvédelmet és persze a hulladékgazdálkodást.
Menet közben észrevették a hibát, hogy túl sok helyen számoltak a
termékdíj-bevételekkel, így ezeket kizárták. Kérdés, hogy akkor azokat a
szép stratégiákat miből fogják finanszírozni?
A termékdíj
emelésre visszatérve: az adó, avagy a termékdíj a szennyező fizet elven
alapul, azonban az ezt szolgáló zöldadók végső soron mindig a
fogyasztókat terhelik. Ez a rendszer egyfelől azért nem hatékony, mert a
lakosságnak nincsen meg a felelős döntéshez szükséges háttértudása –
ami egyébként nem egyenlő azzal, hogy a sárga gyűjtőbe lehet dobni a PET
palackot, itt az összefüggések megértéséről van szó –, vagyis a
környezetszennyezés valójában meg sem jelenik döntési szempontként.
Másfelől a fogyasztóra történő áthárítás semmilyen hatást nem gyakorol a
termelőre. Ez különösen igaz olyan piacokon – például az alapvető
élelmiszereknél és velük együtt a csomagolásaiknál –, ahol a kereslet
árrugalmatlan. Miután a fogyasztói kosár jelentős részét alapvető
szükségleti cikkek, szolgáltatások teszik ki, ahol jellemző az
árrugalmatlanság, egy zöldadó akkor érhet el eredményt, ha kidolgozásra
kerül egy olyan módszer, amely biztosítja, hogy legalább részben a
gyártón maradjon a tisztább termelésre ösztönző többletteher. Ennek itt
nyomát sem látjuk.
A termékdíj törvény legnagyobb újdonsága, hogy
nem a termékdíjról szól, hanem arról, hogy az állam „az ellenőrzés”
tömegek számára megnyugtató kifejezése mögé bújva átvette a
hulladékhasznosítás piacát. Közben persze rövidúton kiderül a szövegből,
hogy az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség valójában nem is
ellenőrző szerv, mert nincsenek hatósági jogosítványai. Magánjogi
szerződések révén tekinthet bele – de azt teljes mélységében – a
partnerek működésébe. Olyan ez, mint a valahai önkéntes
exportkorlátozásnak (voluntary export restraint) nevezett kereskedelmi
technika, amit Amerika űzött a nála akkoriban gazdaságilag gyengébb
országokkal szemben. Jól megmondta Japánnak, hogy ne exportáljon annyit
Amerikába, mert különben az USA gazdasági nyomásgyakorlást fog
végrehajtani. Ezt a módszert azóta betiltotta a Világkereskedelmi
Szervezet, nálunk úgy látszik, ismét előkerült a praktika: önkéntes
alapon vállalt felülvizsgálat egy üzleti partner által. Mert, ha nem,
akkor jön a nyomásgyakorlás: nem kap szeletet abból a tortából, ami az
állam kezében van. Persze civilként azt mondjuk, nem lenne semmi gond a
szigorított ellenőrzéssel, ha a befolyó összeg elköltését ugyanilyen
szigorúan vennék. A fekete doboz kimeneti oldalát azonban homály fedi,
csak azt látni, hogy mit kell beledobni.
Az állam másik, külső
vezérlésű feladata: nagyon meg kell felelni az EU-nak és hozni kell az
általuk kitűzött célszámokat az újrahasznosításban, különben jól
elnáspángolnak bennünket, mindenünk rámegy a büntetésre. Az az új
törvénnyel sem változott, hogy a hazai specifikumokkal nem foglalkozunk,
csak az uniós célszámokkal. Az indítvány felvezetésében persze
elhangzott, például Sebestyén László (Fidesz) szájából: „A törvény
kidolgozása során az egyik legnagyobb megdöbbenésem az volt, hogy
képzeljék el, hölgyeim és uraim, hogy egy sörösdoboz onnantól kezdve,
hogy kiürül, az újrahasznosításig több mint 5 ezer kilométert tesz meg.
Először nem akartam hinni a fülemnek, de sajnos, ez így van, és
természetesen ez hazánkon kívül.” Milyen kár, hogy az új rendszer erre
nem ad választ egyáltalán. A törvény csak azt szabályozza, hogy a
begyűjtésnek kell Magyarországon történnie, az újrahasznosítás és a
másodlagos nyersanyag-felvásárlás bárhol lehet, arról semmilyen
korlátozó vagy ösztönző rendelkezés nincs, de Sebestyén biztosan nem
olvasta el elég alaposan az indítványát. Pedig a Humusz már idejekorán
megmondta volna, ha megkérdezik: a felvevő piacot kell megteremteni a
hasznosított hulladékra azzal, hogy a másodnyersanyagokat helyzetbe
hozza az állam, és akkor rögtön meglesz az azt kiszolgáló hasznosítói
kapacitás. Az, hogy 2-3 ezer új munkahely keletkezhet nagyon fontos, de
nem mindegy, hogy éhbérért szemétválogatói pozíciókra hirdetnek állást,
vagy olyan feldolgozóüzembe, ahol szaktudással, ehhez mérten talán
magasabb keresettel és gazdasági értelemben nagyobb hozzáadott érték
előállításával, esetleg létre is hoznak néhány újrahasznosított terméket
és nem csak a bedarált hulladékot csomagolják a külföldi szállításra. A
hasznosítói kapacitásnak pedig nem csak azért kell bővülnie, mert több
lesz a begyűjtött hulladék, hanem azért mert a jelenlegi állapotában sem
elegendő.
Az újrahasználat könnyítésével odavetettek egy koncot a
civileknek is, hátha a hulladékmegelőzés negligálása nem tűnik fel
senkinek. Pedig sajnos igen. Az uniós keretirányelvben és a
hulladékgazdálkodásról szóló törvényben meghatározott hulladékos
hierarchiának legfontosabb prioritásáról tökéletesen megfeledkeznek. A
megelőzés, ti. a fogyasztás és termelés ésszerűsítése és
környezettudatossága – azaz sok esetben mérséklése, a pazarlás
csökkentése – valahogy kifelejtődött a feladatok közül. Talán azért,
mert Állam bácsi annyira azért már nem erős, hogy szembeszálljon olyan
gazdasági érdekekkel, amelyeknek csak a fogyasztásnövelés és a profit a
lényeg? Persze, így a termékdíj is kevesebb lenne. A
környezettudatosság már nem is hozna olyan sokat az állam konyhájára…
Mindössze az a populista szöveg köszön vissza, hogy az OHÜ „közreműködik
a lakosság környezettudatos nevelésével kapcsolatos teendők
ellátásában” És ezért a termékdíjbevétel nem kevesebb, mint 7 százalékát
fel is áldozzák. A szakmabeliek persze mind tudják, hogy
környezettudatosság az is, ha megértetjük az emberekkel, nem kell
felesleges és agyoncsomagolt holmit megvenni, mert így takarékoskodunk a
természeti erőforrásokkal és az is, ha azt mondjuk: gyűjts szelektíven,
ami nem csökkenti a pazarlást, viszont annál nagyobb üzlet annak,
akihez érkezik a sok-sok hulladék. Hiába hangzott el a körítésben
mindenhol, hogy milyen fontos a megelőzés, a törvényben explicite és
konkrétumok formájában nem jelenik meg sehol, vagyis nem felel meg a
hulladékos prioritásoknak.
A hulladékpiacot meghatározó
definíciók jelentős részében arra hivatkozik a törvény, hogy majd az új
hulladékgazdálkodási törvényben pontosan meglesz a leírás. Mit szavaztak
tehát meg a képviselők? Egy zsákbamacskát. Majd megtudjuk, amikor
meglesz a hulladékgazdálkodásról szóló új törvény.
Az
életciklus-elemzések, amelyekre a bizottság munkáját alapozza pontosan
az a kiskapu, ami miatt már tavaly megfújtuk a riadót. Akkor, amikor
Magyarországon nincsenek megbízható és naprakész nyilvános
hulladékgazdálkodási adatok, akkor mit várunk mi egy
életciklus-elemzéstől? Hiányoznak az alapadatok. Ráadásul az
életciklus-elemzések a manipuláció tökéletes eszközei, amennyiben nincs
sztenderdizált formájuk, forrásrendszerük. Pont ahhoz tudnánk
hasonlítani, mint amikor a kozmetikai márkák tudományos laboratóriuma
bebizonyítja nekünk, hogy a saját krémjük mind közül a legkiválóbb. Itt
majd az állam saját vagy megbízott „tudományos laboratóriuma” bizonyítja
be nekünk, hogy miért van igaza az államnak? Hol itt a függetlenség?
A
törvény egyébként egy végrehajtó intézkedés alaposságával szabályozza
le azt, hogy kit, hogyan büntet, bírságol, kitől mit koboz el a hatóság
és kit hogyan ellenőrizhetnek, hány fővel és milyen szervezeti
struktúrában áll fel az új rendszer. Ehhez képest éles kontraszt az OHÜ
részéről vállalt vagy inkább nem vállalt társadalmi felelősség,
kötelezettségek. Megfoghatatlan, „gumielemek” kerültek a serpenyő másik
oldalába, amitől a civil szájára „a kettős mérce” kifejezés kívánkozik.
Zárásként
hadd idézzük Illés államtitkár a Fenntartható Fejlődés Bizottságban
elhangzott szavait: „Csalni, lopni lehet az állam szintjén is,
elfogadhatatlan, de helyi szinten is lehet csalni, lopni, az
önkormányzatok szintjén, elfogadhatatlan, és magánérdekeltségeknél is
lehet csalni, lopni, és az is elfogadhatatlan.” De akkor miért van
szükség a civil kontroll kizárására abból a rendszerből, ami elvileg a
lakosságot szolgálja és amit lakosság pénzel teljes egészében?
Graczka Sylvia
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Közmunka végzés minimálbér alatt - megéri, kinek jó?
Léhmann György beszéde a július 1-n : Egyedül az élethez való jog alkotmányos kötelezettségének tegyen eleget a lakhatási jog veszélybe kerülése esetén az állam
Mögötted a törvény. Előtted is az legyen! - A Csendőrség egy történész szemével
Az államnak mostantól nemzeti szolidaritásközösségként, nem üzleti vállalkozásként kell működnie