Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
HÍRszerkesztők és HÍRolvasók közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Nemzetközi összehasonlításban a magyarországi városok zöldfelületi ellátottsága rosszabb a közepesnél - szögezi le a Számvevőszék; ráadásul a jogszabálysértő módon beépített területek helyreállítására gyakorlatilag nincs esély. Az önkormányzatok pénzhiány miatt rendre feláldozzák zöldterületeiket.
A városi zöldterületek Magyarországon fogyóban vannak, az önkormányzatok rendre feláldozzák azokat a különböző beruházási érdekeknek, nyilván szorító anyagi igényeik miatt is - állítja Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa. Bár születtek az elmúlt évben olyan jogszabályok, amik ezt lennének hivatottak megakadályozni, ezeket sokszor megszegik és nagyon nehéz megtalálni a kikényszerítésük eszközeit.
Embertelen helyzet
Az ombudsmani hivatal
szerint a mai finanszírozási rendszerben nincsenek olyan források,
amelyek finanszíroznák a biológiai aktivitásérték szintentartása
érdekében szükséges telepítéseket (új zöldterületek, erdőterületek).
Márpedig a fenntartás hiánya, vagy nem megfelelő elvégzése a környezet
szempontjából visszafordíthatatlan károkat okoz - állapítja meg az
Állami Számvevőszék jelentése.
Ráadásul a jogszabálysértő módon
beépített területek helyreállítására gyakorlatilag nincs esély - véli
Fülöp Sándor. A bontás elrendelése ugyan elvileg szerepel az építési
igazgatási jogszabályainkban, de az egy Citadella eseten kívül nemigen
tudnék az elmúlt 20 évből olyan ügyet idézni, ahol érvényesítették
volna - teszi hozzá. Budapesten figyelemre méltó a belső kerületek
kifejezetten embertelen helyzete - állítja az ombudsman.
A
szabálytalan épületek általában fennmaradási engedélyt kapnak. A
probléma egyébként kétféleképpen állhat elő: vagy a már említett
szabálytalan, engedély nélküli beépítésekkel, vagy úgy, hogy eleve a
településrendezési terv irányozza elő zöldterületek megsemmisítését. Ez
utóbbi "jogszerű" megoldással végképp nem lehet semmit sem tenni.
Volt
ugyan néhány eset, amikor a véleményezési eljárás hibái miatt az
Alkotmánybíróság megsemmisített önkormányzati rendeleteket, de semmi
sem akadályozta meg ezeket az önkormányzatokat, hogy később ugyanazokat
a döntéseket megfelelő eljárásban újból meghozzák. Betetőzi ezt az
Építési Törvény nevezetes 30. §-a, ami szerint ha később a képviselő
testület a lakossági felháborodás vagy más ok miatt meggondolná magát,
már nem változtathatja meg a korábbi döntését, hacsak nem akarja
megfizetni a tulajdonosokat így ért teljes kárt.
Rosszabb a közepesnél
A
témában az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is vizsgálatot folytatott, és 50
önkormányzatnál, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumnál (KvVM),
valamint a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumnál (NFGM)
végzett helyszíni ellenőrzést.
Nemzetközi összehasonlításban
Magyarországon a városok zöldfelületi ellátottsága mennyiségi és
minőségi szempontból rosszabb a közepesnél - szögezi le az ÁSZ. A
2003-2008. évre szóló Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP-II)
célkitűzései között szerepelt ugyan az egy városi lakosra jutó
közhasználatú zöldterületek nagyságának 1999/2000. évi 38,7
négyzetméterről 45 négyzetméterre való növelése 2008-ra, azt azonban
nem tartalmazza a program, hogy ebbe a városok mely zöldterületei
tartoznak.
Ennek hiányában az alapállapot nem ellenőrizhető és a
kitűzött cél teljesítése sem mérhető - véli az ÁSZ. Az ellenőrzött
városi, kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő zöldterület 2008-ban
jelentősen alatta maradt a célkitűzéseknek: egy lakosra átlagosan 28,4
négyzetméter (2005-ben 24,4 négyzetméter) zöldterület jutott 2008-ban.
Összehasonlításul, a Budapesthez hasonló méretű Bécsben egy főre mintegy 117 négyzetméternyi zöldterület jut.
Zavaros kimutatások
A
zöldterület gazdálkodási feladatokra fordított pénzeszközök
felhasználásának kimutatására az önkormányzatoknál nem állt
rendelkezésre egységes információs rendszer. A ritka belső ellenőri
jelentések a számviteli szabályzatok és a számvitelit nyilvántartások
pontosítására, a támogatás felhasználását megalapozó dokumentációk
kiegészítésére tettek javaslatot, egy-egy esetben kezdeményezték a
támogatási összeg részbeni visszafizetését és az odaítélt támogatás
csökkentését.
Az ÁSZ egyebek mellett azt javasolja, hogy az
érintett minisztériumok kezdeményezzék a zöldterület-gazdálkodást
magába foglaló, önálló kerettörvény és részletes végrehajtási rendelet
megalkotását, és azokban határozzák meg a zöldterület és összetevői
fogalmát. A zöldombudsman azt is javasolja, hogy a jogszabály a negatív
hatású településrendezési döntésekkel szemben is adjon valamilyen
védelmet; szerinte a kódex talán egyik legfontosabb összetevőjének a
nyilvánosság szerepének erősítésének kellene lennie.
A
megállapítások és javaslatok kapcsán szerettük volna az érintett
minisztériumok véleményét is kikérni, azonban mind az önkormányzati
(ÖM), mind a gazdasági tárca (NFGM) arra az álláspontra helyezkedett,
hogy a zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos nyilatkozatra nem
illetékesek. A környezetvédelmi tárca az NFGM, valamint az ÖM
kezdeményezését a rendelkezésre álló szakmai hátterével segíteni és
támogatni fogja - közölte a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
(KvVM) sajtóosztálya.
Az 1970-es években a lakótelepek kialakításával egy időben 21-30 négyzetméter/lakos új zöldterület létesítése volt kötelező. Noha ez a követelmény nem teljesült minden esetben, hasonló előírás - egyes térségek kivételével - ma már nincs is. A jelenlegi kedvezőtlen helyzetet jól jellemzi, hogy míg az egy lakosra jutó parkterület a hazai városokban 23 négyzetméter, addig Budapesten csak 13 négyzetméter, sőt a belső kerületekben még az 1 négyzetmétert sem éri el.
Budapest vezetőségének eddigi legsúlyosabb hibája volt, amikor engedélyezték az Aréna Plaza megépülését. Az egyik legfontosabb zöldfelületet szüntették meg, megszakították a belvárost körülvevő zöld gyűrűt, amely nagy park- és szabad területek sorából áll. Pedig a terv ellen a Magyar Építész Kamara is többször tiltakozott. Eltér István elnök szerint főként a szélcsatorna sérült meg, de tönkretették a város egyik legfontosabb "légkondicionálóját", az egybefüggő zöld területek gyűrűjét.
Talán nincs még egy nagyváros, ahol ennyi aszfalt lenne az épületek közt, mint Budapesten, ami ontja a meleget. A nagyáruházak, lakóparkok beruházói mindig túllépik az építési korlátokat, a zöldterület-létesítési kötelezettségüket pedig letudják néhány csenevész fácska elültetésével. Ahelyett, hogy a természetes alapanyagokat alkalmaznák, az üzleti szempontok, az építőanyag-gyártó lobbik diktálnak.
(forrás: dr. Krómer István - Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának Hivatala, stratégiai és tudományos főosztály)
napi.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Közmunka végzés minimálbér alatt - megéri, kinek jó?
A magyar piacon jelen lévő húsz legmeghatározóbb izraeli cég, 2008. nyári adatok alapján
Transparency International cikk a hazai pénzlenyúlások természetéről, sokminden érthetőbb lesz a mai politikai lépésekből!
Ki és mi áll a Hospinvest mögött? - kié most az Egri kórház és hogyan jutott hozzá?